Z/Regen

22 juli 2023 - Harderwijk, Nederland

Wandelen Elburg-Harderwijk (23 km)

Tijd genoeg, …. Regen, regen op je kop. Au, au, au (Doe Maar)

We zitten boven op een picknick tafel met twee vrouwelijke fietsers onder een afdak. Want de eerste fikse regenbui klettert neer. We hebben een leuk gesprek over het genot van wandelen, leven en lekker eten. Zij zijn op weg naar Elburg om samen lekker te lunchen. Hier bij de fundamenten ‘verdronken kerk’ van Doornspijk ontmoeten wij elkaar en zitten we te kwebbelen boven op een tafel. Wij zijn gestart in Elburg. Na ons eerste OV avontuur.

Wonend in een uithoek van Nederland met weinig openbaar vervoer zijn wij niet gewend aan reizen met trein en bus. Dus gisteren eerst maar eens een OV kaart gekocht. Die opgeladen, dus totaal al bijna 60 euro lichter. Vanmorgen de auto geparkeerd bij PenR Harderwijk, dat dan wel weer gratis. Daar met een bakje koffie, waarbij ik voor mijn beker, 50 cent extra moest betalen, op het perron gewacht op de sprinter naar Nunspeet. Inchecken en uitchecken ging goed. Maar het busstation in Nunspeet was weg? Waar moeten we op de bus 301 stappen?

Ik zie de bewuste bus de weg opdraaien en besluit er maar achteraan te rennen. Met  een rugzak, en niet meer de meest soepele tred, ziet het er waarschijnlijk niet uit. Ik zou er geen  video van willen zien. De chauffeur van de bus zag het wel. Gelukkig stop hij even verderop bij de ‘tijdelijke’ bushalte. “Ik zag u al, zei hij lachend”.  En met de luxe bus van rrrreis, brengt hij ons veilig naar Elburg. Daar starten we onze etappe naar Harderwijk. We, want vandaag loopt Laus mee.

In de kloostertuin zien we een emaille tentoonstelling, die in het museum slaan we over. En na een bakje bij de vestingpoort, zoeken we het Zuiderzeepad. We proberen vanaf nu de Amsvorde Jacobsweg te volgen. Maar die is niet gemarkeerd. Dus thuis aan de hand van fietsknooppunten de route uitgezocht en dat is de globale leidraad. Het is een verassend leuke route over de oude zeeweg, het zeepad, en de Munniksteeg van 4 km langs het Veluws kustnatuur gebied.

De lunch bij een Europarcs restaurant mag geen naam hebben, het broodje smaakt matig en kost een vermogen.  Maar de picknick in de natuur met in de verte uitzicht op het Veluwemeer,  in een miezerig regentje is een gouden moment. En zelfs de regenbuien, kunnen het goede humeur niet bederven. We zijn weer op weg, volgen weer een pelgrimspad, we hebben een doel en genieten van het buiten zijn.  Stromen van zegen.

Aangekomen in Harderwijk worden we spontaan aangesproken door een wandelaarster. Ze vertelt over wat wandelen voor haar betekent in haar leven. Na haar 65e nog vier camino’s gelopen, is gaan dichten over haar ervaringen en heeft op haar 76e een dichtbundel uitgebracht. Nu op haar 85e wandelt ze nog steeds, iedere dag, weer of geen weer, regen of geen regen.

Route Elburg-Harderwijk
FRP: 30-(2)-1-32-60-81-80-18-43-90-46-(10)-rechtdoor naar station.
OV: sprinter ri. Zwolle, station Nunspeet. Lijn 301 van rrreis naar Elburg.

1. Janneke Fruijtier:
    23 juli 2023
    Leuk project weer,jullie volgen is altijd gezellige stukjes lezen