Bird Songs

2 mei 2024 - Schijf, Nederland

Rijsbergen-Schijf 17km

Voorzichtig klim ik over het hek, balanceer op de balk en ga langzaam zitten. Mijn rug tegen een wiebelig paaltje, mijn benen op de ijzeren balk die over de vaart ligt.  Het is een klein gemaaltje midden in een stilte gebied. Ik sluit mijn ogen, voel de zon op mijn gezicht en concentreer me op het zingen van de talloze vogels. Een symfonie.

Ooit in coronatijd heb ik geprobeerd de diverse vogels te onderscheiden op hun zang. Wat mijn vriendin Alie wel lukte, lukte mij niet.  Net zoveel bewondering heb ik voor vogelaars die een vogel aan een stip op hun veren kunnen herkennen. Desalniettemin geniet ik er enorm van. In mijn heerlijke B&B het Oekelsbos is de uilenkast bezet door een bosuiltje. Een pimpelmees vliegt in en uit het nestkastje aan een boom waar ik uitzicht op heb. Het is één en al leven om de deur.

En vandaag tijdens mijn route over rustige boerenland weggetjes hoor ik ook continu de vogels zingen.

Ik start door met een trekpontje naar de overkant van de vaart te gaan. Vandaar langs weilanden en vooral veel boomkwekerijen. Eerlijk gezegd maken pas gemaaide weilanden me nu wat onpasselijk. Al die nesten van weidevogels, die daarmee vernietigd worden. En ik zie geen nest markeringen. Terwijl dat tegenwoordig zo goed te doen is met een warmte gevoelige drone. Er is hier in de buurt toch vast ook wel zo'n gadget freak te vinden, die nesten op wil sporen in plaats van iedereen lastig te vallen en privacy te verstoren, met hun zoemend speledingetje.

Gelukkig zie ik even later een kilometer lang ongemaaide weilanden rond boerderijen. Vele vogels vliegen op of roepen waarschuwende signalen.  In het stilte gebied waar ik even later door wandel, kunnen de vogels helemaal hun gang gaan. Er zijn hier zelfs boeren die aangrenzend een wetland creëren, voor weer andere soorten vogels. Ik kijk mijn ogen uit en verbaas me over zoveel verschillende vogelgeluiden. Ik ga even zitten om mijn schouders wat rust te gunnen en beleef een zen moment in de zon bij het gemaaltje.

Mijn route vervolgt met het ene mooie natuur gebied na het andere. Heide,  bos, boerenland. Tot ik Schijf binnenwandel. Bij de plaatselijke slager/bistro/ijszaak, bestel ik mijn vierde aspergesoep deze week en weer is hij lekker.

De wind steekt op, het wordt heiig, de koeien gaan bij elkaar staan, de vogels worden stil. Er hangt onweer in de lucht. Op de camping worden vlug de tentjes opgezet door de binnendruppelende fietsers. Die luxe heb ik niet;). Ik mag op de zolder van het huis van de beheerder luisteren naar de vogel-en kampeer geluiden.

Bird Songs: The wailli'n Jennys : https://open.spotify.com/track/49fMzdfI1XRy2wMJhjBYKY?si=r5RXHd9fRKCONa04yi-a1A

1. Ingrid:
    6 mei 2024