Planmatig

19 juli 2023 - Elburg, Nederland

Wandelen Ketelhaven-Elburg (21km)

“Als hij kon toveren” ( Herman van Veen)

Eindelijk mag ik de dijk verlaten om een bos in te gaan bij Roggebotzand. Bij het eerste de beste wandelpad, duik ik dieper het bos in, afwijkend van mijn oorspronkelijke planning. Een sprookjesbos nog wel, volgens de borden. Als roodkapje ( in mijn geval stro-kapje, vanwege mijn hoed) ga ik lekker dwars door het bos op zoek naar wandelpaden. Daardoor mis ik het pannenkoekenrestaurant van Hans en Grietje en de koffie waar ik ondertussen wel zin in krijg. Het bos is echter prachtig met vele tinten groen en ruikt fris na een zomerbuitje. Heerlijk genieten, lekker wandelweer. Af en toe zie ik de dijk door een doorkijkje aan mijn linkerhand en weet ik dat ik de goede kant op ga. Geen wolf te bekennen. Of toch? Na een aantal kilometers sta ik oog in oog met de vernielde glazen herdenkingsplaten in het Wilhelminabos. Beestachtig kapotgeslagen. Onbegrijpelijk. Waar is de medemenselijkheid? Peinzend vervolg ik mijn weg. Het gebroken glas herinnerd aan de kristalnacht. Die maakte een definitief einde aan het optimisme na de eerste wereldoorlog en maakte zeer duidelijk dat de fascistische maakbare wereld uitsluiting en zelfs opruiming van ‘niet passende’ individuen in zou houden.

En momenteel zie ik iedereen weer streven naar een maakbare samenleving. Klimaatactivisten, rechtsextremisten, long life goeroes, iedereen met zijn eigen ‘should do’s’ en dont’s. Gisteren nog, bij de formidabele tijdrit van Vingegard. ‘Jumbo gelooft dat als de mens zich zo veel mogelijk als een robot gedraagt, je heel veel factoren kunt beïnvloeden, en dus haal je resultaat’. Dat was de verklaring. Data regeert en data is er momenteel in overvloed door alle technologische ontwikkelingen. Alles is SMART. Nu de mens nog. Het unieke van de mens wordt stelselmatig ontkent of als lastig probleem ervaren. Iedereen in een mal, planmatig vooruit, en kun je niet in een bepaalde format mee? Gaat het teveel kosten? Pil van Drion? Zie de beleidsvoorstellen van het afgelopen jaar. Geen ethische afwegingen maar economische en juridische zijn maatgevend.

“Goedemorgen!” Een vrolijke mountainbiker stopt mijn zorgelijke gedachten. Want een goede morgen is het.  Ik loop hier lekker de tweede etappe alweer deze week. Ketelhaven naar Elburg. Op naar het oude land.

Bij Roggebot neem ik de dijk langs het Veluwemeer. Op de helft van de route voor vandaag lunch ik heerlijk salade met soep, bij @Sea bij het Abbertstrand. Net als daarna de dijk wel erg saai wordt en de benen beginnen te protesteren, hoor ik “keep your eyes on the prize” ( uitvoering Bruce Springsteen) en zie ik in de verte de stompe toren van de grote kerk van Elburg verschijnen. Dat geeft de burger moed. Twee kilometer verder zet ik voet op het ‘oude land’ door de brug over te steken. Weer twee kilometer verder passeer ik de poort van het leuke oude vesting stadje. Niet geheel volgens plan gelopen, wel heerlijk genoten.

Route Ketelhaven-Elburg

Fietsroutepunten: 88-04-05-(06-07)-08-94-66-95-96-97-42-45-46-30