Door de Moeren

30 april 2024 - Chaam, Nederland

Nieuwkerk-Chaam 24km

En wel met mijn voet in de modder. Ik zet af en neem vlug een sprong naar de overkant. Geen weg meer terug en nog 200 meter nat moeras voor me. Voorzichtig manouvrerend, met mijn stokken de diepte peilend, over takken, die als 'brug' dienen balancerend, beweeg ik me naar de overkant, waar weer een zandpad is.

Ik loop vandaag door de Moeren. Dat zijn moeras gebieden waar vroeger turf gestoken is. Meestal gaat dit goed, maar enkele paden staan vrijwel blank door de vele regen van de afgelopen weken.

Vanmorgen na een heerlijk ontbijt vertrokken uit het klooster.  Vol goede moed start ik de wandeldag over de Regtse Hei, een Moeren gebied, blijkt. Ik doe 20 minuten over het passeren van een water vlakte. Maar ik geniet van de zon die doorkomt, de vele vogels die fluiten, het afwisselende landschap en volg de aanwijzingen van de wandelknooppunten. Tot ik anderhalf uur later bij een knooppunt sta dat slechts 1 km van het klooster afligt. Aanwijzing gemist, rondje gelopen. Weg humeur. Als ik daarna weer een verkeerd nummer zie, ben ik het zat en loop via google maps rechtstreeks naar Alphen. Over een mooie landweg trouwens. Het rechtuit lopen werkt louterend. In Alphen bij de bakker, na een sanitaire stop, een bakje en een aardbeienschelp, voel ik de rust weer in mijn lijf komen.

Het leven is soms ook een moeras. Het slurpt je op. Voor je het weet bepalen verplichtingen, ergernissen, schuldgevoelens en (eigen) eisen weer je leven. Het kost me 50 km en tweeënhalve dag om me daar eindelijk wat van los te maken. Het niet alleen allemaal te kunnen beredeneren maar het ook zo te voelen. Eindelijk weer wat zen terug.

Ik pak de knooppunten weer op en loop op mijn gemak naar Chaam. Kom hier behalve mooie bospaden, heide gebied, vennen ook Moeren, tegen. Zo groot zelfs dat het me natte smerige schoenen oplevert. Maar ik kan het deze keer gelaten aanvaarden. Ik geniet van de mooie Chaamse bossen en het lekkere weer. 23 graden vandaag. En uiteindelijk 24 km in de benen.

Eenmaal in Chaam neem ik gewoon weer een bakje met een punt taart bij de bakker. In de plaatselijke Coop scharrel ik een maaltijd bij elkaar voor vanavond. De 'vrienden op de fiets' verwelkomen me vriendelijk. Ik mag logeren in het appartementje in hun garage. Het kan een renovatie gebruiken, maar het functioneert prima en is redelijk schoon. Ik maak een lekkere salade en neem er een roseétje bij terwijl ik buiten de zakkende zon bekijk. Mooie afsluiting van een heerlijke dag in de 'Moeren'.

On my way: the proclaimers: https://open.spotify.com/track/1HuAR7RyNWQq6vHwOFHWqx?si=zaP24LNGSfiMwh9Vs-Z1Mg

Knooppunten:

1. Wiepie:
    30 april 2024
    Prachtig om te lezen, ik wandel zo met je mee
  2. Jannie:
    30 april 2024
    Zo leuk om te lezen..geniet van je belevenissen.

Jouw reactie