Klompenpad

26 juli 2023 - Nijkerk, Nederland

Wandelen Harderwijk-Nijkerk (22 km)

”We komen en we gaan en onderweg begroeten we de….”.( Herman van Veen)

Overal langs de route komen we ze tegen. De stickers van de klompenpaden. Velen ervan hebben we ook al eens gelopen. We hebben in het beruchte jaar 2020 ooit een chalenge gedaan van 10 paden in één zomer.  Vandaag dus veel ‘bekend’ terrein maar daardoor niet minder verrassend. We volgen een afwisselende route tussen Harderwijk en Nijkerk . We laveren tussen spoorlijn en A28 over landelijke wegen, landgoederen, langs weilanden en verbazen ons ondertussen over de mooie huizen in allerlei stijlen met vaak eveneens prachtige tuinen op grote percelen grond. En het valt me op hoe stil en rustig het is. Het typische klompenpaden gevoel; landelijk, rustig, en omringd worden door de geuren van het boeren leven.

De zon begroette ons al vriendelijk vanmorgen bij station Harderwijk en de begroetingen gaan de hele dag door. Op het mooie terrein van ‘s Heerenloo, dat schitterend is gerenoveerd, worden we vele malen uitbundig begroet. Ook bij het kleine benzinestation bij knooppunt 33, daar scoren we zelfs een lekker bakje koffie voor een euro (het bestaat nog!).  Op het vervolg van de route zwaaien vele (oudere) fietsers ons gezellig gedag. Ze rijden beheerst en gaan fijn aan de kant voor ons wandelaars. Tussen routepunt 33 en 35, gaan we over op het Zuiderzeepad (LAW), dat net zo goed een fietsroute zou kunnen zijn, want alle paden zijn verhard of semi-verhard. We lunchen bij Pien, een boerin die vier leuke tafeltjes in de tuin heeft gezet, kleedje en bloemetje erop, lampionnetje erboven en zo haar eigen cafétje heeft gecreëerd. We komen, via een deftige bomenlaan, langs landgoed Vanenburg met een mooi kasteel en grappige paraplu service, en lopen even later over het prachtige landgoed Oldenaller. Natuurlijk zijn er ook stukken over een fietspad langs een drukke verkeersweg, maar de lengte daarvan valt mee. Tussen Putten en Nijkerk mogen we zelfs het fietspad verruilen voor een wandelpad over het golfterrein. Vriendelijk knikkend naar de polo’s, spencers en geruite broeken groeten we de golfers die hun clubs in karretjes achter zich aan trekken. Om vervelende confrontaties te voorkomen ( u bent geen lid) laten we het clubgebouw maar even links liggen en nuttigen onze yoghurt met wat duiven, even verderop, zittend op een toegangshek naar een strook bos. We steken dan eindelijk het spoor over en lopen via een landelijk weggetje Nijkerk binnen. Op het station komt vrijwel direct de trein ook binnen. Die brengt ons weer vlot naar de auto. En zo sluiten we ook dit ‘klompenpad’ met een tevreden gevoel af.

Route:
FRP: 16-73-33- (LAW Zuiderzeepad /loopt paralel aan 35-12-18-36) daarna  via de wandelroute.