Wandelknooppunten

9 september 2023 - Culemborg, Nederland

Amersfoort - Culemborg (26+15 km)

“Weer op vaste, eigen bienen
Ik zie zunsopkomsten van later
Helderder as ooit misschien

Helderder, helderder
Ik stao der bij en kiek der naor
Helderder, helderder
Duudelijk en klaor”
Daniël Loheus)

Bij mijn ontbijt heb ik de nummers al opgeschreven. Een heerlijk ontbijt trouwens, geserveerd door de gastvrouw van de b&b waar ik overnacht. Lekker buiten, beginnen met uitzicht op de koeien in een met knotwilgen omzoomd weiland, waar de dauw nog op het veld ligt.  En even later loop ik relaxt van nummer tot nummer in het surrealistische landschap waar de lanen, boomgaarden, kastelen en weilanden verlicht worden door een felle zon die door de mist heen probeert te breken.

Het landschap in het gebied van de kromme Rijn is sowieso totaal anders dan het landschap waar ik gisteren doorheen liep tussen Amersfoort en Driebergen. Een prachtig bosgebied. Vanuit station Amersfoort, via de koninklijke Wilhelmina- en Emmalaan waar ik me kon vergapen aan villa’s van begin 20e eeuw, en een bospark paadje, paralel aan de Utrechtse straatweg, passeerde ik de grote snelwegen en loop daarna via de kerkweg, ook een bospad, het prachtige landgoed Den Treek-Henschoten, binnen. Ik loop die dag meer dan 80% over onverharde bospaden. Deze wandelroutes volgend door bos en over de nog prachtig in bloei staande heide, sta ik zo ineens oog in oog met de pyramide van Austerlitz. Om daarna via een, weliswaar weer prachtige, maar onbedoelde omweg van 6 kilometer, Driebergen te bereiken. Aan de buitenrand daarvan ligt b&b Rodenburg. Bezweet en moe stap ik daar onder een lekkere douche en later in een heerlijk bed.

Eigenwijs als ik ben, checkte ik slechts af en toe via google maps, de globale richting, omdat ik niet continu met mijn telefoon in verbinding wil staan. En daar baseerde ik dan de keuze van de wandelpaden op, maar in een bos, met kronkelige paden, wijk je dan snel af. Hetgeen me dus deze dag zes onbedoelde kilometers oplevert. Want op de hele Utrechtse Heuvelrug, wel veel wandelpaden maar geen wandel netwerk.

Daarom vandaag heel blij met mijn overzichtskaart en in mijn broekzak het briefje met knooppunten. Al wandelend steek ik de Kromme Rijn en even later het Amsterdam Rijnkanaal over. Ik geniet van het relaxte route lopen, de bloeiende bloemen in de bermen en het lekkere weer. Tenslotte kom ik met het pontje Culemborg binnen. Daar staat een beschilderde schaftkeet ‘de vrijbuiter’,  bij de havenmond. Hier bestel ik een smoothie en een tosti.   Die worden zonder veel haast, maar wel erg lekker klaargemaakt. Hetgeen me de tijd geeft om op deze warme dag, even rustig bij te komen. Drie kilometer verder wacht de trein naar huis. ‘S Hertogenbosch staat al op de borden, en ook in Rivierenland zijn gelukkig wandelknooppunten.

Route:
Amersfoort-Driebergen 20+6km : diverse wandelpaden globaal fietsknooppunten: 98-80-51-95-94-93-02-01-(06)-03-16-04-05-59-76

Route
Driebergen-Culemborg 15km: wandelknooppunten : 49-53-55-85-62-63-66-12-31-32-41-42-21-68-66-67-65-62-64- 63-26-24-station Culemborg

1. C Fruijtier:
    10 september 2023
    Weer mee gewandeld in gedachten
  2. Jan van Loosen:
    Dat is dus wat ze bedoelen met " omloop het volk" met die 6 km extra
  3. Marian:
    10 september 2023
    Mooi verhaald... je hebt me meegenomen...