Vriendschap

29 september 2023 - Waardenburg, Nederland

Culemborg-Waardenburg 19km
Waar liefde is en vriendschap, daar is God; Ubi caritas et amor Deus ibi est”. Ubi caritas Taizé

“Hé hallo”, ze begroet mij op station Culemborg waar we hebben afgesproken. We lopen vandaag samen naar Waardenburg. Alsof er tussen onze vorige ontmoeting en deze geen tijd is verstreken, gaat het gesprek op een heel natuurlijke manier weer door. Die periode kan een week zijn, meestal een paar maanden, soms nog langer, maar steeds pakken we de draad weer op en gaan we gewoon verder waar we gebleven zijn. En dat gaat al bijna 40 jaar zo.

We kwamen elkaar tegen op de HBO-V in Ede. In de klas met ‘randfiguren’. De restjesklas; geen havo vooropleiding maar mbo, vwo of nog anders, geen refo achtergrond, maar licht hervormd, licht gereformeerd of zelfs evangelisch, afwijkende leeftijd. Kortom alles wat niet helemaal tot de officiële doelgroep behoorde van de Hbo-v op gg, zat in die klas. Dat maakte de klas heel divers en leuk. Van 18 tot 50 jarigen. Van zeer gereformeerd tot ‘Jezus van de Nazireeërs’. Van rijk tot arm. Van volgzaam tot recalcitrant. Daar trof ik Margret aan en vanaf het begin, konden we goed met elkaar. Veel humor, niet alles voor zoete koek aannemen, stevige zelfstandige persoonlijkheid, nuchter met veel relativeringsvermogen. Margret woonde op kamers in een flat met drie medestudenten, ik zat ‘in de kost’, maar was altijd welkom op de flat.

In de 39 jaar die volgen, verlopen onze levens met veel paralellen. We houden elkaar regelmatig op de hoogte van het wel en wee, onze wandel c.q fiets avonturen, onze levensvragen, onze zoektocht in geloof en leven en zo nu en dan zoeken we elkaar fysiek op.

En vandaag lopen we samen door het puntje van de Betuwe. Een streek die zij goed kent. Via de wandelpunten komen we door het mooie gebied van de Heerlijckheid Mariënwaard. En lopen het beroemde Appeldijkje op. Een dijk langs de Linge met aan weerszijden Appelbomen. Opvallend is dat, door het mooie weer, naast de laatste appels, hier en daar ook nieuwe bloesems te zien zijn.

We doen, in Trigt, een bakje bij een fruitbedrijf met landwinkel en wandelen al kletsend, kijkend en genietend langs de Linge, Geldermalsen binnen. Onderweg nog wel even schuilend voor een stevige bui. Het saaie vervolg langs de N308, stappen we maar even stevig door om in Waardenburg bij de B&B gezamenlijk een poging te doen om het Senseo apparaat aan de praat te krijgen. Buiten zittend in de prachtige tuin, met de de zon op ons gezicht is het leven goed. We hebben weer veel gedeeld, en komen tot de conclusie dat we ook goed samen kunnen lopen. Een prachtige wandeldag met een gouden vriendschapsrandje.

Ienze, de man van Margret, haalt ons even later op om dat feestelijk te vieren met een heerlijk ‘menu du Jour’ in @Bakhuis in Zaltbommel. We toosten, met een brede glimlach, op de vriendschap! Voor toen voor nu en years to come!

Route 29/9/23:
Wandelknooppunten: R70-R16-E88-E81-E57-E78-E64-E61-E50- routenetwerk sluit niet zo goed aan tussen de diverse plaatsen en van noord naar zuid. Vanaf Geldermalsen: via centrum Meteren daarna N308 volgend.

Fiets: 87-16-32-31-30-59-58-56-91

1. Margret:
    8 oktober 2023
    Wat een mooie ode aan onze vriendschap. Met en bij jou is het altijd een soort van thuiskomen. Zo blij dat ik jou mijn vriendin mag noemen! We gaan nog veel meer wandelen :)
  2. Esther:
    8 oktober 2023