Wisselvallig

26 juli 2023 - Amersfoort, Nederland

Nijkerk-Amersfoort (14 km)

Het komt zoals het komt, het gaat zoals het gaat… ( Lenny Kuhr )

De hele week wordt er wisselvallig regenachtig weer voorspelt. En graag zouden we deze maand tot Amersfoort ons project afronden. We besluiten daarom de zonnige woensdagmiddag, direct maar te gebruiken. En zo arriveren we tegen de middag in Nijkerk.

Ik had bedacht het Westerbork pad te gaan volgen, maar dat blijkt slechts naar één kant gemarkeerd te zijn. We lopen een nodeloos rondje door het, toch wel verrassende, centrum. Hetgeen ons wel in de gelegenheid stelt een Hema lunch te nuttigen. Maar staan even later weer bij het station.

We wisselen van plan en lopen, de spoorlijn volgend, zuidwaarts, Nijkerk uit. Na een tijdje fietspad langs een drukke weg zijn we er wel klaar mee en bij het eerste het beste fietsknooppunt, besluiten we te switchen naar onze fietsknooppunten strategie. Vervolgens lopen we weer langs landelijke heel rustige wegen, Nijkerkerveen in en daarna via weer een prachtig stil weggetje naar Hoeverlaken. Daar slaan we niet linksaf, zoals Laus al het carnavals nummer loopt te zingen, maar rechtsaf door het best wel complete centrum. Er is in ieder geval een goede ijssalon waar we dankbaar gebruik van maken.

Daarna wordt het echt 4 kilometer wandelcorvee, we lopen onder de grote verkeerswegen door en recht toe recht aan  naar het centrum van Amersfoort. We zijn blij als we de grote viking tegen komen en een kilometer later het beroemde standbeeld van de stier. Daarna wordt wandelen, winkelen als we een leuke Regatta outdoor winkel tegenkomen, waar het lang ‘sale’ is.

Met een extra tas, sluiten we deze ‘wisselvallige’ etappe af en stappen op de trein terug naar huis. Even hebben we in de verleiding gestaan om in Amersfoort nog iets te gaan eten maar die gedachte snel ingewisseld voor het vooruitzicht aan een halve kip bij ‘de Meuntjes’. Een wisseling naar iets waarvan je zeker weet dat je er achteraf wel heel blij van wordt.

Route:
FRP: (59-54)-91-98-32-01-96-97-98-99
OV: sprinter Amersfoort-Nijkerk

1. Margret:
    27 juli 2023
    Je kunt al mooi wat stukjes afknippen van je lint naar de middellandse zee. Haal je me op???
  2. Esther:
    30 juli 2023
    Zeker, kom bijna langs je deur;)
  3. Ingrid:
    31 juli 2023
    Vlak en toch weinig verrassend. Heel moedig. Geen regenbui!!!!