Richting wijziging

27 april 2024 - Postel, België

On my way: Hollow Caves:https://open.spotify.com/track/0TvxrH69oDuV4k9NZAvs3l?si=EpuorgVKRd20NgHl-IrnIA

Opkijkend naar de richting aanwijzer in Postel, bij de Abdij, zie ik mijn vele mogelijkheden. Vorig jaar was ik nog vast van plan om mijn weg, zuidwaarts te vervolgen, de via monastica. Ik heb zelfs met veel moeite het routeboekje aangeschaft en laten opsturen. Maar met een opmerking van Ingrid in de commentaren bij deze blog, werd vorig jaar al een zaadje van twijfel gezaaid. En in Nieuw Zeeland, wist ik het zeker. Ik moet de koers wijzigen. Geen 2000 km op weg gaan uiteindelijk om bij de zee uit te komen, maar via de kust mijn route uitstippelen. Als ik bij de ( liefst wat ruwe) zee ben, word ik net een paar beetjes blijer. De wind, het licht, de golven. Ze strelen mijn gemoed.

Dus mijn doel voor 2024 is deels gelijk gebleven: Frankrijk bereiken, en deels gewijzigd; de kust bereiken. En dus ga ik morgen niet linksaf, maar rechtsaf bij de Abdij. Ik ga het grenslandpad volgen naar het Noordwesten.

De laatste keer dat ik in Postel was, kon het plaatsje met niet bekoren. Maar wat een verschil of je een omgeving in de stromende regen verkent of met droog weer. Zo heb ik ooit Praag, eerst gezien bij regen en in een depressieve bui en een paar jaar later met mijn vriendinnen, een leuke gids en (iets) beter weer.  Praag was 10x mooier. Hetzelfde geldt voor Postel.

Vanmiddag bezoeken we eerst  Nuenen en lopen de van Gogh wandeling. Ondertussen genieten we van de Brabantse gezelligheid op deze Koningsdag. Daarna verkennen we Postel. Deze keer aan de goede kant van de Abdij. Het is een prachtig complex. We nemen een stilte moment in de sobere kerk alvorens Laus mij bij de B&B afzet waar ik vorig jaar ben geëindigd.

Vanaf hier, min of meer de grens van België en Nederland volgend, op naar de kust. Ik hoop dat mijn gevoel voor richting klopt.

Jouw reactie