Z!

27 augustus 2012 - Comillas, Spanje

The Z that stands for Zorro . (Intro:  “the mask of Zorro” )

We zijn op onze qui vive, ieder moment verwachten we een in het zwart geklede man, met masker, hoed en zwarte cape, die over de daken rent en via het balkon op z'n paard springt (Au). Op het dorpsplein verwachten we een bolle man met zes onderkinnen en het zweet dik op zijn voorhoofd. Maar ‘el capitano’ laat zich niet zien. En we zien ook nergens een grote Z op de muren. De enige tekens die wij zien zijn gele schelpen en gele pijlen.

De omgeving is prachtig. We worden vandaag verwend met doorkijkjes naar zee, middeleeuwse dorpjes en stadjes. En heel veel kerkjes en kapellen. Dat alles in een heuvelachtige setting. Het geheel heeft veel weg van een filmset van Zorro. En dat komt vooral door de bouwstijl. Hier is veel van de ‘los Indianos’ cultuur te vinden.

Deze regio heeft altijd al veel handel gedreven. Eerst met Vlaanderen, denk aan de appeltjes van oranje, later, na ontdekking van Amerika, bloeide de handel in zilver en goud (de zilvervloot) en nog weer later werd hier met Engeland ijzer voor steenkool geruild. Veel Spanjaarden zochten hun heil in Zuid Amerika en zijn daar rijk geworden op hun prachtige haciënda’s. Teruggekeerd bouwden ze in hun thuisland ook in dezelfde stijl, herenhuizen, kerken en kleine haciënda’s. En die stijl noemt men de ‘los Indianos’. Het zijn vaak grote, kasteelachtige huizen, meestal in een ‘net niet’ kleur opgeverfd (roze of geel), met grote ommuurde tuinen. We mochten al een paar keer in zo'n Possada overnachten.

Het maakt het wandelen wel leuk, zo'n afwisselende omgeving. We worden er vrolijk van. Op een gegeven moment liepen we zelfs, elkaar aanvullend, "Jesus Meine Freude"  te fluiten. Even later merkte ik dat ik liep te zingen. Dat zijn goede tekens. We zitten lekker in ons vel. Het lopen kost steeds minder moeite, we hebben op wat kleine pijntjes na, geen last van voeten of gewrichten. En 25km, zien we niet meer tegen op, eitje. Vrolijk fluitend volgen we dan ook onze vertrouwde gele tekens, van A tot Z.

Routefeiten:
Route: Santilliana - Comillas. 25 km. Leuke afwisselende route.
Hotel : Mar,  goed, douche, smal maar goed bed, wifi.
Markering: voldoende en als je even zoekt, wijst er bijna altijd iemand je wel de weg.

1. Dirk & Jacqueline:
    27 augustus 2012
    Touch my hart fill my soul, Lord I got so far to go. Take my life in your hand lead me in through the narrow gate to the promissed land. Groeten Dirk & Jacqueline, (geweldige verhalen.)
  2. Margret:
    27 augustus 2012
    Complimenten van ienze. Je schrijft zo leuk. We zijn wel ietwat jaloers want hier zijn we zo na de vakantie weer back to normal..