Pelgrim Privileges

28 augustus 2012 - San Vicente de la Barquera, Spanje

Gonna go out and play some golf ya, ya
Gonna go out and play some golf
My golf bag's full of the latest stuff
I'm gonna go out and play some golf (Arrogant Wolf)

Als pelgrims genieten we vandaag het privilege om over de greens van de golfclub st. Anna naar San Vincente te lopen. Dat is bijzonder, golf terreinen zijn vrijwel altijd 'private property'. Ik kan me nog goed herinneren dat ik met mijn grote wandelvriendin Hiltje een wandeltocht deed en we geconfronteerd werden met hoge nood. Het cafeïne peil was dik in het rood en de sanitaire nood was dusdanig hoog dat we bij wijze van spreken al met de handen tussen de benen moesten lopen. Eindelijk een horeca gelegenheid! Maar met de wc deur voor ons en de pruttelende koffiepot in de lounge naast ons, werden we subiet de deur gewezen door een in mantelpak gestoken, receptionist. ‘Members only!’ Snel trok ik mijn vriendin naar buiten, want ze was in staat om met een, daar slordig rondslingerende club 3, golfstok, de boel kort en klein te slaan. Even verder op dan toch maar gebruik gemaakt van het outdoor toilet. De koffie moest helaas nog een uur wachten. Hetgeen ons, toch al humeurig, wel in de gelegenheid stelde een uur lang te zeiken over golfers, kakkers en ander elitair gedoe.

Maar hier in Spanje heeft men respect voor pelgrims en mogen wij dus zomaar passeren. Beleefd wordt er tegen de pet getikt als de golfers ontspannen op zoek zijn naar een afgedwaalde bal. Dat relaxte sfeertje past wel bij vandaag. Er staat maar 15 km op het programma en rustig kuieren we door de aangename omgeving om na vier uurtjes, via de lange brug uit de 15e eeuw, het plaatsje San Vicente binnen te wandelen.

Ik voel me zeer bevoorrecht vooral nu ik via de mail merk dat mijn collega's al weer hard aan het werk zijn. Ik besluit zelfs om de exchange server maar even uit te zetten, even geen werkmail. Nog een privilege van een pelgrim.

Routefeiten
Route: Comillas naar San Vincente. 15 km, leuke route
Hotel: Villa de San Vincente. Goed hotel, redelijke kamer, douche, prima bed, wifi.
Markering: voor de brug na Comillas, staat een valse gele pijl. Wij liepen daar fout. Gelukkig hadden we het snel in de gaten. Alleen de officiële tegel en lantarenpaal markering moesten we volgen.