Klokken

26 augustus 2012 - Santillana del Mar, Spanje

Confusion never stops. Closing walls and ticking clocks….(Clocks, Coldplay)

We logeren in een klokkenmuseum! Een heel oud pand, netjes gerestaureerd met tientallen klokken. Schilderijen met klokken er in verwerkt, overal zie je uurwerken. Gelukkig staande de klokken stil, anders zou je, denk ik, net als kapitein Haak, gillend wegrennen.

Vanmorgen op de weg hier naar toe riep een klein venijnig klokje ons ter mis. Er werd, waarschijnlijk nog met de hand, kwaad en fanatiek geluid. Zo van ‘als je nu niet komt dan.....’ Nu kan ik mij voorstellen dat het frustrerend is als er steeds minder mensen ter mis komen, maar dreigen en drammen is dan toch niet de manier, lijkt mij. Voor ons werkt het in ieder geval niet, niet van een preekstoel en niet uit een klokkentoren. Dus lopen wij door.

Nu kan ik de route van vandaag poëtisch beschrijven als een oneindig schijnend pad waarbij het mantra van onze gestaag doorgaande tred een bijna transcenderende werking heeft. Maar ik kan ook gewoon zeggen dat het voor het grootste gedeelte saai asfalt langs industriegebied was. Het is maar net hoe je het beleeft. Wat mij betreft wisselt het tussen beide uitersten. Het gewoon dom doorlopen heeft ook 'leeglopen' als effect en dat is prettig. Maar op een gegeven moment ben je het dan ook wel zat. Dat ‘gegeven moment’ komt bij Laus meestal iets eerder.

Maar dan plotseling, zomaar uit het niets wandelen we Santilliana Del Mar, binnen. Een stadje waar de tijd heeft stilgestaan. Middeleeuwse huizen, staan rondom de oude kerk waarvan de klok traag drie uur slaat. Bij de herberg, al even authentiek, ontmoeten we het eerste Nederlandse pelgrimsstel op onze tocht. Ze komen uit Wageningen en iedere donderdag doet hij bij de ‘goed nieuws radio’ verslag van hun belevenissen. En hoe toevallig, hij heeft ook in Ede op de CHE, gestudeerd. We nodigen elkaar uit voor de mis vanavond.

Vriendelijk luiden de klokken en nodigen ons tot de mis, we zijn ruim op tijd.

Routefeiten
Route: Ermita- Santilliana del Mar. 25 km ongeveer. Het begin was wel mooi, met leuke doorkijkjes naar zee. Maar daarna ongeveer 20 km, asfalt, industrie, pijpleiding en saai stuk weg.
Hotel: los Infantes, leuk in klokkenmuseum. Bad, goede bedden, wifi en dagmenu!
Markering: goed

1. Anne-Wil:
    27 augustus 2012
    Hey, paar dagen niet gekeken en loop ;) meteen 4 blogs achter! Vandaag nog een maand precies onderweg! Leuke verhalen en top dat het zo goed gaat! Hier ook alles onder controle, laatste weekje vakantie en dan begint het leven weer! Liefs wil