Bruggen

30 september 2023 - Den Bosch, Nederland

Route Waardenburg-‘s Hertogenbosch (15km)

“ Het land van Maas en Waal”. (.Boudewijn de Groot )

Gisteren heb ik geleerd dat ik pas in Brabant ben als ik alle grote rivieren ben overgestoken. En vandaag ga ik dat doen. Vol goede moed ga ik, na een heerlijk ontbijt, op pad. Lekker wandelweer. Al snel steek ik de Waal over via de Marinus Nijhof brug en ben ik weer in Zaltbommel. De stad van Fiep Westendorp, de tekenares van Jip en Janneke. Of voor de meer geschiedkundigen, de stad van Maarten van Rossem en zijn stadskasteel. Mijn route loopt dwars door de stad, van oud naar nieuw om vervolgens in het vlakke land een vrij saaie route te volgen over kleine asfaltwegen. De A2 brult op een kilometer afstand het verkeersgeruis het gehoor binnen. Wandelcorvee vandaag.

De enige manier om als wandelaar de Maas over te steken is om in Hedel over de brug te gaan. Daarna kun je via de Engelense dijk naar het centrum van Den Bosch.

Op de brug bel ik naar Joost, ook een oude bekende van de HBO-V. Hij woont in den Bosch in een prachtig appartement met uitzicht op de Maas. Natuurlijk ben ik welkom voor een overheerlijke cappuccino. We kletsen genoegelijk wat bij en daarna biedt hij mij zelfs een lift terug aan naar de B&B in Waardenburg. Waar Laus ondertussen is gearriveerd.

En daarmee is mijn camino ‘sud’ aangekomen in Brabant, en heeft het mij al zoveel avonturen en leuke ontmoetingen met mensen, plaatsen en omgevingen opgeleverd. Morgen het volgende avontuur! Nu al zin in.

Route 30/9/23:
Wandelknooppunten: H13-H29-H81-A16-A68 daarna fietsknooppunten (vanaf97)
Fiets: 76-78-33-66-65-64-72-63-82-60-12-21-97-48-49-50-51-53.