Vieren mit je barst!

18 augustus 2012 - Bilbao, Spanje

Vier het leven om je heen, hang de slingers op en dans met iedereen (Marco Borsato).

We vallen met onze neus in de boter! Letterlijk want ik maak bij binnenkomst in Bilbao, een lelijke smak op de trappen van de Calzada de Mallona.
Maar niet klagen want we boffen, aldus de mevrouw die ons vanmorgen uitgeleide deed. Het is feest in Bilbao! Maar sputter ik tegen, het San Rocha, is nu toch afgelopen? Wij noordelijke calvinisten hebben al moeite met een driedaags carnaval maar hier houden ze zich ook nog netjes aan de Bijbelse zeven dagen! "Dat klopt”, legt ze uit, “maar Bilbao heeft zijn eigen fiesta! Aste Nagusta!“ En wij hebben geluk want ons hotel ligt precies in het centrum van de activiteiten. Optochten, wedstrijden en zeven podiums met live muziek. Wat wil een mens nog meer!

Eén van onze doelen van deze reis is: het leven vieren! Het lijkt wel of De Weg, ons toeroept; “Vieren mit je barst!”

En om met Cruyff te spreken; ‘ieder nadeel heb zijn voordeel!’ Het hotel ligt inderdaad lekker centraal. En we krijgen wijselijk een kamer op de zevende verdieping, niet aan de straat kant. Dus wellicht toch nog wat uren slaap vannacht! Het grote voordeel is dat we alle bezienswaardigheden op loopafstand hebben. Het was zo wie zo een culturele route vandaag. We kwamen de stad binnen bij de Bagona Basiliek. Daar pikten we nog een stukje van de mis mee, om de feestweek in te luiden. Daarna kwamen we bij de Kathedraal van st. Jacobi. Daar mochten we niet naar binnen in onze pelgrims outfit. Morgen in ons "zondagse goed" maar even een stempel halen.

En tenslotte als moderne toef slagroom op de middeleeuwse culturele taart, het Gugenheim museum. Wat een bijzonder museum. Aparte kunst, niet altijd te begrijpen, maar wat een architectuur! Heel open, overal daglicht te zien, een ‘must see’!

En vanavond? Vanavond geven we ons maar over aan het feestgedruis en gaan we genieten! “Celebration time, come on, lets celebrate!” (Cool and the gang) We hebben wat te vieren!

Routefeiten
Route: ongeveer 15 km, een flinke klim, verder niet moeilijk. Vooral cultureel interessant.
Hotel: prima, centraal, netjes, douche , bad, lekkere bedden. Wifi ( niet gratis)
Markering: prima
Bijzonderheden: mooie stad, netjes gerestaureerd, Gugenheim is een must see.

1. Klaasb:
    20 augustus 2012
    Hoi Ester en Laus,
    hier even een berichtje uit een momenteel heel erg warm Nederland. We lezen elke dag jullie blog met heel veel plezier. Misschien toch handig om de auto correctie uit te zetten op je telefoon ;-)
    Niet te veel skrille verhalen over stoma's op internet zetten, daar worden ze hier alleen maar ongeruster van.

Groeten van ome Lub en tante Alie en natuurlijk van mezelf.