Victoriaanse Villa

31 augustus 2012 - Ribadesella, Spanje

There are so many hills to climb upward, I often am longing for rest, But He who appoints me my pathway. Knows just what is needful and best. (Lynda Randle)

Een victoriaanse villa, is vandaag onze beloning na 30 kilometer. We zijn er eerst twee keer omheen gelopen en hebben drie keer de voucher gecheckt, maar ja hoor, dit is ons hotel vannacht. En nu zit ik in het brede raamkozijn van de blauwe kamer als een moderne (jonk)vrouw, met uitzicht op zee, mijn gedachten aan mijn iPad toe te vertrouwen.

Het meest frustrerende van vandaag was wel dat we, tot op de laatste kilometer, geen dorpje zagen liggen. Gisteren lachte Llanes ons, al drie uur voordat we arriveerden, toe. Maar vandaag niks, helemaal niks. We volgen 30 km lang een mooie route langs hele oude holle wegen. Weliswaar minder spectaculair dan gisteren maar een leuke route. Door weilanden, langs strandjes, door dorpjes en langs kerken. Veel kerken. En deze liggen bijna allemaal op een heuvel. Het is alsof de vroegere kerkbestuurders dachten: "Wat gratis genade! Niks daarvan, je loopt er in ieder geval maar een heuvel voor op, je zal er wat voor doen!"

En steeds links van ons de grote hoge bergen die zich als een ruggengraat uitstekken, langs de kust. Een machtig, prachtig gezicht!
Maar zoals gezegd, de laatste tien kilometer, geen dorpje te zien. Je begint te twijfelen, wordt moe, "zijn we er nou nog niet ers?" Als we uiteindelijk tegen een voetbalveld oplopen wijst dit op enige vorm van beschaving (welke vorm, laat ik in deze tijd maar in het midden). Maar nog steeds niets van bebouwing te zien. Vervolgens een plaatsnaambord, het begint erop te lijken. We dalen verder af en zien dan eindelijk de eerste huizen. Als we daarna door wat oude straatjes verder afdalen, staan we plotseling in het centrum voor de brug die ons naar het strand leidt. Aan het strand staat de statige Villa Rosario. Voor het open raam hangt inmiddels het wandelwasje te drogen. Ik hoor het ruisen van de zee en zie de surfers en een enkele zwemmer, de golven trotseren. Vanavond slapen we vast heerlijk in onze blauwe kamer van de Victoriaanse Villa.

Routefeiten
Route: Llanes naar Ribadesella, 30 km. Leuke route
Markering: Prima
Hotel: Villa Rosario, douche, smal maar goed bed, goede wifi.

1. Lub. Gerssen:
    31 augustus 2012
    Dat gratis genade, wij moeten ook een hoogje op om in de Bethel te komen. Zouden onze voorvaderen dan toch nog wat roomsigheid in de aderen gehad hebben bij het bouwen van onze kathedraal?
    Goede reis en behouden aankomst
  2. Jannie Snoek:
    1 september 2012
    Leuk verhaal weer Esther. Ik geniet met jullie mee! Fijne tijd nog!