Geniet reminder!

30 augustus 2012 - Llanes, Spanje

Want wat ook een ander zegt; Er is tijd genoeg. Voor jou voor mij voor iedereen. En als je wilt dan is elk ogenblik voor jou. (Doe maar)

“Allez, het is net of hier een groot monster ligt te slapen. Ge hoort hem in en uitademen en het stoom komt uit zijne neusgaten”. Aan het woord is een grappige met ringbaard versierde Belgische pelgrim, die het natuurverschijnsel 'zeegeisers' probeert uit te leggen. De regen heeft gaten geboord in de rotsen waar de zee onderdoor stroomt. Als het vloed wordt spuit er door de ontstane druk, een nevel van zeewater door deze (neus)gaten.  Een bijzonder natuurverschijnsel op onze route vandaag.

Het is een grappig pelgrimsstel deze kabouter Plop met zijn vrouw. Al vanaf de eerste dag komen we ze regelmatig tegen. Niet bij de herbergen, ze logeren waarschijnlijk ook in pensionnetjes. We zien ze altijd als ze net aan het rusten zijn. Ze picknicken dan of  hij ligt heerlijk languit in het gras met een grasspriet in de mond. Op dat moment zijn wij dan regelmatig op het punt "het is wel mooi, maar duurt wel lang", en dan is dit leuke oudere stel, onze “geniet reminder”. Vorige week nog, zwaaide hij naar ons en riep slechts drie woorden. "Haast u langzaam!"

Er valt vandaag ook heel wat te genieten. We lopen een typische Camino Nord, kustroute. Officieel hoort deze niet eens bij de camino. Maar iedere pelgrimsgids en ook de borden langs de weg raden je aan om de E9 kustroute te volgen in plaats van de 20 km lange camino die langs de verkeersweg loopt naar Llanes. We volgen deze raad netjes op en lopen vandaag de 27 km lange, werkelijke prachtige route langs de kust.

Stelt u zich het duingebied bij Schoorl voor en verander de duinen in bergen. Dichter bij de zee plakt u daar het plaatje van de Engelse zuidkust op. Met van die ruige rotsen die tot in zee doorlopen en waar de golven tegen aan slaan. Tussen de rotsen liggen wat kleine strandjes. Vervolgens zet u de ventilator aan en u voelt hoe een windje door uw haren blaast. Dan snuift u aan een potje zeezout met eucalyptus en aan wat gedroogde tuinkruiden. Zo kunt u een fractie ervaren van hoe vandaag onze zintuigen werden gestreeld. De uitzichten zijn grandioos. Door de motregen, ruik je de eucalyptusbomen en langs het grindpad staan talloze kruiden in bloei, waarvan de vele soorten munt nog het meest opvallend ruiken. Een frisse wind door de haren maakt het plaatje, dat ik slechts met moeite kan schetsen, compleet.

Een typische Camino Nord route dus met, voor het eerst, ook typisch Camino Nord weer. We beginnen met motregen. Maar daarna krijgen we toch een aantal keer een flinke bui over ons heen. Binnen no-time zijn we drijfnat. Maar even later schijnt weer uren de zon en blaast de zeewind de boel weer droog. We lopen het havenstadje Llanes binnen met zijn mooie herenhuizen, leuke haven en typische kubussen in de havenmond. Ik weet het zeker, als we later terugdenken aan de Camino Nord, zal deze dag een blijvende herinnering vormen. Dan zeggen we tegen elkaar: "Weet je nog? Die etappe naar Llanes? Dat was genieten!

Routefeiten
Route: Bustio- Llanes via de E9. Ongeveer 25 km. Acht uur
Markering: heel goed
Hotel: Grand Hotel Paradiso. Ouderwets, goed hotel. Douche, heerlijk breed bed met twee matrassen, goede wifi.

1. Cees Koffeman:
    31 augustus 2012
    Ik geniet mee met jullie. Ik heb deze route al vaak met reisgezelschappen afgelegd en ik weet hoe schitterend het daar is. Veel plezier verder en geniet ervan.
    Cees