Een spetterend Gezegende start (2016)

13 juli 2016 - Orléans, Frankrijk

De gregoriaanse klanken komen mij tegemoet. Gedragen door de akoestiek van de prachtige Cathedrale de la Croix zweven de klanken door de overweldigende ruimte en beroeren mijn trommelvliezen. Als door een magneet aangetrokken loop ik het zingen tegemoet tot ik in een kleine kapel' achter in de kerk, de zusters en broeder ontwaar. Het avondgebed, de vesper is aan de gang en in de kleine kapel liggen ongeveer 25 zielen geknield. Zielen met een prachtige gemixte kleurrijke buitenkant. Wit, zwart, rood en geel, het is er allemaal. Snel schuif ik aan en prevel af en toe het amen mee. De mengeling van Frans en latijn gaat mij te snel, maar devotie is een taal zonder woorden. En de tekenen van brood,wijn,  gebed en zegen zijn gelukkig ook vrij universeel. En onder die alomvattende zegen, die ons allen verbindt, vervolgen we even later onze weg.

Weer een pelgrimsweg deze keer. De komende weken gaan we 'de weg van Le Puy' volgen. Een deel van de st. Jacobsroute in Frankrijk. Welliswaar niet helemaal lopend ( helaas) maar af en toe wat kleine etappes.

En zo op weg naar le Puy, zijn we eerst gestopt in Orleans, de geboorte plaats van Jeane D'Arc. Op het grote plein staat een beeld van haar, fier te paard, klaar voor de strijd. Orleans is een prachtige stad, netjes, mooi gerestaureerd.  Het ademt 'Grandeur'. Het pronkstuk is de Cathedrale. Alleen de voorportalen zijn al groter en hoger dan de Bethelkerk op Urk. Van binnen is de kerk eigenlijk vrij eenvoudig waardoor het prachtige bouwwerk met de mooie glas-en-lood ramen nog beter uitkomt. 'S Avonds wordt de buitenkant spetterend verlicht door een gigantisch vuurwerk om 14e  Juli te luiden. Vive la France, Vive la vacances!

1. C Fruytier:
    14 juli 2016
    fijn dat jullie goed zijn aangekomen ,geniet er van ook al zal het moeilijk zijn dat je door omstandigheden uit moet kijken om lange afstanden te lopen maar gelukkig kun je met de auto ook leuke tripjes maken ,het eerste reisverhaal klinkt al belovend .Gr Christa en Eddie
  2. Co:
    14 juli 2016
    Geweldig , weer op s,Heeren wegen op pad .wat een mooi
    Verhaal en belevenis om weer van mee te genieten .
    Ook onze 4 weken in USA was adembenemend
    We zullen uitzien naar jullie blog , en in gebed bij jullie zijn .
    Ga in de kracht van Hem
    En jullie zullen weer onder de indruk raken van zoveel schoonheid in Zijn wereld
  3. Aline:
    14 juli 2016
    Mooi om te lezen Esther. Goede reis, in alle opzichten. Ik link je link even naar mijn vriendin Fatima. Zij is zich aan het voorbereiden voor Santiago. Zal het leuk vinden om jullie belevenissen mee te lezen. Alle Go(e)ds daar 'en France' , Aline