Slow starters!

24 augustus 2012 - Santander, Spanje

Maybe we should take it slow.
Take it slow oh oh ohh
. This time we'll take it slow.
Take it slow oh oh ohh
. This time we'll take it slow.. (Ordinary people, John Legend)

Niet voor tien uur bellen! De gouden regel op vrije dagen. Iedereen weet ervan, familie, vrienden, vrienden en vriendinnen van onze kinderen. Als we vrij zijn starten we graag langzaam op. Maar ja, nu zijn we weliswaar op vakantie, maar we zijn toch vooral pelgrims met een missie. En de missie voor vandaag is 35 km! We willen vroeg starten en dat betekent geen ontbijt. Want dat kan niet voor half tien geserveerd worden. Om acht uur starten we op het strand met een korte steile klim in mul zand en dito afdaling met puntige rotsen. Wij zijn meteen wakker, en anders onze knieën wel!  Rond een uur of negen naderen we het eerste dorpje, we hebben zin in wat. Maar alles slaapt nog. Geen bar, cafetaria, of supermarkt is open. Zelfs de bakker niet! Als we even later de kerk van Noja naderen gaat er net een bar open. Tenminste er worden stoelen buiten gezet. We ruiken verse koffie en er zijn verse croissants. De eigenaar serveert deze met liefde aan de pelgrims, (moge het hem beloond worden).

We vervolgen daarna onze tocht door een heuvel landschap, over oude kasseien, asfaltweggetjes, karrensporen en komen door slaperige dorpjes. Op wat trimmende sportievelingen en hondenuitlaters na, komen we bijna niemand tegen. "Het lijkt wel of de dag hier erg traag op gang komt" zegt Laus. Inderdaad zelfs de zon durft de wolkengordijnen nauwelijks open te schuiven. Pas tegen twaalf, komt er leven in de brouwerij. De bars gaan open, mensen komen op straat, en zelfs de zon gaat schijnen. Dat is voor ons dan wel even afzien de laatste kilometers. Het is een saai stuk op een fietspad langs een verkeersweg. Maar uiteindelijk eindigen we de wandeletappe weer op het strand. Het strand van Somo, deze keer. Daar wacht de veerpond die ons naar Santander, brengt.

De mooie statige stad, glanst ons al tegemoet in de middagzon. De derde grote stad in onze rij van zeven. Morgen gaan we haar op onze gemak even bekijken. Want morgen hebben we en rustdag! We zijn vrij! Dus niet bellen voor tien uur. We starten slow!

Routefeiten:
Route: Berria- Santander ongeveer 35 km.
Markering redelijk, moet wel boekje erbij houden.
Hotel: Santemar in Santander. Luxe, gerenommeerd. Bad, douche, wifi en twee aparte bedden (lekker de ruimte).

1. Marret:
    24 augustus 2012
    Ook alweer zo goed bedacht, om blogreacties alleen te lezen ipv overal op in te gaan. Ik ben echt benieuwd wat de reis jullie brengt, ik vermoed dat er inmiddels al wel wat te oogsten valt. Door jullie blog kwam er opeens een oude herinnering boven: een jaar of twintig geleden kregen we een jong stel te gast die de pelgrimstocht gingen maken vanaf Haarlem naar Santiago (Haarlem is een van de startpunten van de route, bij het oude St.Jakobsgodshuis in de binnenstad is een gevelsteen met de schelp ingemetseld als markering). Zij zijn geloof ik wel een jaar onderweg geweest en leefden al die tijd van gastvrijheid onderweg, zonder te weten wat de volgende dag zou brengen (dan toch maar liever zoals jullie het georganiseerd hebben zou ik zeggen...)
    Mooie foto's trouwens op Twitter!
  2. Ab en cobie:
    25 augustus 2012
    Hallo allebei,hier een berichtje van je broer.Wat fijn dat het jullie goed gaat,we volgen jullie nu dagelijks.Wij hopen dat alles jullie wel mag gaan,en geniet er lekker van.