Pelgrimspad

1 oktober 2023 - Vught, Nederland

Route rondje Vught (14 km)

“Het leven is goed in het Brabantse land” ( Oh sixteen oh seven)

De trein rijdt vlak voor onze neus weg. We staan op het station van Vught. Omdat we een uur moeten wachten en het recht toe, recht aan, door de Bossche Broek polder, vijf kilometer lopen is, gaan we maar op pad. Een heerlijk zonnetje vergezeld ons, als we over de dijk lopen langs de Dommel. We steken met een pontje over en zouden dan direct links af kunnen gaan, maar we willen het pelgrimspad starten bij de St.Jan. Even later bewonderen we het geweldige bouwwerk van alle kanten. We sluiten de Den Bosch ervaring natuurlijk af met een bakje koffie en een echte Bosche Bol. En dan starten we toch echt met het volgen van de rood-witte markering van het pelgrimspad.

Ik wil vanaf den Bosch dit pad gaan volgen, tot aan Vessem en dan op de via Monastcia pelgrimsroute over te stappen om Nederland uit te lopen, België in. Het doel voor 2023.

Op een officieel wandelpad, loop je wel vaak extra kilometers, maar er zijn meer overnachtingsmogelijkheden, vaak veel minder asfalt en meer medewandelaars.

En vanmiddag mogen we dat al ervaren. Op de eerste kilometers komen we al acht ‘medepelgrims’ tegen. Je herkent ze aan de wandeloutfit en het boekje, of een aantal gekopieerde blaadjes ervan, in of bij de hand.
We wandelen langs de vestingwerken waarmee den Bosch zich tegen het Oranje leger wilde verdedigen. Daarna lopen we fort Isabella binnen waar een gedenkteken staat voor de rijwiel brigade van het Nederlandse leger, die het moest opnemen tegen Duitse tanks! Via de Vughtse Heide, voorheen een militair oefenterrein, komen we langs de plaats waar in de oorlog, verzetsstrijders gefusilleerd werden net buiten kamp Vught. Naast deze minder leuke reminders, genieten we toch hoofdzakelijk van de prachtige natuur en het mooie weer. Bos, zandpaadjes, goed aangegeven route, vennetjes met prachtige waterlelies en vriendelijke recreanten die ook lopen te genieten.

Een bijzondere route die ( bijna) eindigt op het strand! Daar bij het meer de ‘IJzeren Man’, genoemd naar een stoombaggermolen, is het een drukte van belang op deze mooie nazomerdag in de herfst. We rusten wat en vervolgen daarna onze weg naar het station om de auto op te halen. Weer een heerlijke wandeldag, prachtige route, leuk gezelschap. Met een tevreden gevoel keren we vanuit het mooie Brabant, terug naar de Bult.

Route:
Station Vught - centrum den Bosch, daarna Pelgrimspad deel 2: kaart 1 en 2.