Mooi geweest, cirkel rond

25 september 2012 - Comarca de Fisterra, Spanje

Cirkels vol energie en glans, Drijvend op de wind, Verwondering over schoonheid, Genieten van deze eenvoud, De vrijheid om los te laten zonder te verlaten. Een nieuwe cirkel zachtjes doen ontstaan, En met liefde geloven, Rustig verder te kunnen gaan (dichtdoek.nl)

T' is mooi geweest, die conclusie kunnen we wel trekken als we samen op de rots onder de vuurtoren van Finestere zitten. Het zit erop. We hebben stilgestaan bij het monument voor de vermoeide pelgrim. Het 0 km paaltje op de foto gezet. De bronzen schoen gevonden. Gegeten bij de vuurtoren. En gezoend op het meest westelijke puntje van het westelijk halfrond.  Het waaide te hard om de sokken te kunnen verbranden, en vanwege de regen en de temperatuur van 13 graden laten we ook het zwemmen in de zee ritueel maar aan ons voorbijgaan. Het blijft bij het bezinningsmoment op de rots onderaan de vuurtoren.

Sinds  jaar en dag zijn de rotsen rondom Finistère heilige grond. Nog voor onze jaartelling kwamen wijze mannen en vrouwen! ( druïden) al bij elkaar om eer te geven aan een scheppende God. Op deze plaats, het toenmalig bekende eind van de wereld, waar de materiële, fysieke, wereld over gaat in de oneindige zee, symbool voor de spirituele wereld. Hier gaan ze in elkaar over als een eeuwigdurende cirkel. Waarbij God het begin en het einde is. De mens had ook voor het Christendom al een Heilig Godsbesef.

Deze weken hebben we verschillende missen bijgewoond, maar het meeste konden we niet verstaan omdat we het Spaans niet goed machtig zijn. Ik heb het echter als bevrijdend ervaren om God te beleven zonder woorden. Als er geen woorden zijn, hoef ik ook niet te oordelen over de juistheid ervan of mijn mening te formuleren op basis ervan. God ervaren in de natuur, in de mystiek, in het woordeloos aanwezig zijn van. Terug naar de  veilige vertrouwde basis zonder belasting van Godsdienst en religie.

We zijn zo blij dat we doorgelopen zijn. Deze vier dagen pasten heel goed bij de ervaring van de afgelopen weken. Ook vandaag hadden we weer een mooie route over bergen, door kustdorpjes en twee kilometer lang over een natuurstenen pad langs het strand. Tenslotte de berg weer op om te eindigen bij de Faro, de vuurtoren. Niet bij een kathedraal, symbool van religieuze cultuur, maar bij een vuurtoren. Geen toonbeeld van pracht en praal, maar een functioneel gebouw om veiligheid te garanderen. Een baken van licht, wegwijzer, verspreider van (sociale) warmte door de vuurgloed. Een kwetsbaar fragiel stukje menselijke cultuur omringt door de Goddelijke grootsheid  van een kolkende zee en hoge bergen. Een lichtpunt van hoop in donkere nachten.
Nu is voor ons de cirkel rond. Niet van kathedraal naar kathedraal maar van vuurtoren naar vuurtoren. Nu zijn we klaar om naar huis te gaan. Terug naar de vuurtoren van Urk.

We brengen bij de vredesmonument nog een laatste vredesgroet aan alle mensen en speciaal aan jullie die zo trouw met ons meegelopen zijn via de blog. Bedankt voor het lezen, de lieve, bemoedigende, en grappige reacties. Voor jullie steun en gebed. Wij wensen een ieder, vrede met de ander, vrede met zichzelf en vrede met God, toe.

Het waait, het regent, de mooie zomer is voorbij. Samen met een Nederlands stel dat we vanmorgen hebben ontmoet, nemen we een taxi terug naar het hotel. De wandeltocht is ten einde, we willen naar huis. T' is mooi geweest!

Routefeiten:
Route: Cee naar Finisterre ( faro): 18 km. Leuke route.
Markering: in Cee en in Finisterre wat zoeken.
Hotel: Finistererre. Verlopen hotel, ouderwetse badkamer, goede douche, en om het af te leren een smal bed, maar wel hele goede wifi!

NB: Heel leuk dat u met zovelen de blog heeft gevolgd. Heel hartelijk bedankt voor alle uw steun! Hasta Luego,  ADios!

1. Marret:
    25 september 2012
    Dank jullie wel voor dit mooie slot. Van vuurtoren tot vuurtoren, het zou een mooie boektitel kunnen zijn. Goeie reis terug!
  2. Henny:
    25 september 2012
    petje af voor jullie. wij hebben meegenoten van jullie bijzondere reis. wensen jullie een behouden thuisreis.
  3. Marian:
    25 september 2012
    Zit hier een beetje met de tranen in mn ogen. Wat mooi onder woorden gebracht...wat een belevenissen.. wat een zegeningen...
    Tot gauw!
  4. Margret:
    25 september 2012
    We zullen de verhalen missen. Het was bijzonder om zo een beetje met jullie mee te reizen en elke dag wat van jullie te lezen. Goede reis terug naar huis en tot ziens in Nederland !!
    xx ienze en margret
  5. Ester Kramer:
    Lieve Es en Laus,
    wat hebben we genoten van jullie reisverslagen! Zo liepen we een beetje met jullie mee. En wat Marret al zei, je kunt wel een boekje schrijven Es! Zo beeldend als je vertellen kunt. Nog even en jullie zijn weer op de Bult. Wel thuis!
  6. Jacob bode:
    Beste Es en Laus,

Bedankt dat ik met jullie mocht meelopen en kijken via deze blog.
    indrukwekkend!!!!!!!!

wel thuis
  7. Fritz:
    25 september 2012
    Ontroerend om te lezen; mooi onder woorden gebracht.
    Je bent een goede verteller en steeds moet ik aan m'n moeder en mina denken. De kunst van vertellen met de relativerende en humoristische ondertoon is een kunst die je blijkbaar in de genen zit.
  8. C Fruytier:
    Mooi eind ,wel thuis
  9. Janny:
    beste Ester en Laus

Bedankt voor jullie prachtige reisverslagen,wij hebben er van genoten en petje af voor jullie

wel thuis
  10. Annemarie Hakvoort:
    Lieve vrienden
    Eigenlijk valt er niet meer te zeggen dan dat er door mijn voorgangers al onder woorden is gebracht. En dat boek zal er vast en zeker komen, jouw een beetje kennende Esther.
    Heb iedere dag genoten van jullie verslagen en zie naar jullie thuiskomst uit.
    Gr. Annemarie ( en Teun)
  11. Ria woord:
    25 september 2012
    T'zal voor ons ook een beetje afkicken zijn geen mooi reisverhaal meer s avonds bedankt hiervoor! wel thuis.
  12. Janneke Fruijtier:
    25 september 2012
    ,het was onze dag sluiting,dus eigenlijk vind ik dat je door moet gaan met schrijven.wel thuis.
  13. Peter Schenk:
    25 september 2012
    Kwam op jullie reisverhaal via opurk.nl
    In het begin las ik af en toe jullie verhaal maar na een dag of 4 merkte ik dat ik naar jullie verhaal uitkeek.
    Ik weet niet of je schrijfster bent maar je kunt het wel goed.
    Als ik je verhaal las kon ik de beelden voor me halen.
    Ik wens jullie een goede thuisreis en hoop dat het met je gezondheid verder goed mag gaan.
  14. Tineke Van Den Berg:
    25 september 2012
    beste Ester en Laus ik sluit me bij de rest aan heb ontzettend genoten van jullie verhalen en ga vooral door met schrijven! wel thuis!groeten Tineke
  15. Else Bode:
    25 september 2012
    Nu maar eens reageren; het is tenslotte je laatste blog (tenminste van deze reis.....). Ook ik heb genoten van jullie verhalen! Goede terugreis toegewenst!
  16. Nettie:
    25 september 2012
    Goeie reis, behouden thuiskomst en dank voor het delen!
  17. Jannie Snoek:
    26 september 2012
    Hartelijk dank voor de leuke, grappige en ontroerende verhaaltjes. Dank voor de mogelijkheid om mee te lopen (in gedachten). Wel thuis! Zal wel wennen worden.
  18. Rick van eerde:
    26 september 2012
    Ik heb de afgelopen weken de blogs trouw gelezen, Echt leuk. En vooral heel erg mooi. Nou goede reis terug en tot morgen.
  19. Natascha van Loosen:
    26 september 2012
    Ok, nou kan ik niet meer iedere dag mijn mailbox openen en eerst ff snel lezen wat mijn snoar en zwager weer beleefd hebben. Ik kan beamen wat er al meerdere malen hierboven geschreven staat. Esther je hebt een talent erbij ontdekt, naast je andere talenten natuurlijk. Je kan geweldig schrijven. En wat romantisch, zoenen bij de vuurtoren. Die vuurtoren houdt in ieder geval het vuur in jullie huwelijk ook brandend. Op naar de volgende vuurtoren. Ik zie jullie gauw.
  20. Dinie Ras:
    27 september 2012
    Beste Esther en Laus,
    Hartelijk dank voor het mooie vertellen van jullie reis,
    ik heb er van genoten.

Muchas gracias y bienvenido a Urk
  21. Mineke:
    28 september 2012
    ook vanaf het hooiland bedankt en goeie reis