Mooi anders

12 september 2012 - Ribadeo, Spanje

T ' is anders. Niet beter of slechter, minder of meer, gewoon anders. (Plintgedicht)

Ten eerste wijzen de schelpen op de camino-paaltjes, precies de andere kant op dan in de andere provincies. We moeten dus omgekeerd denken. Niet waar de schelp samenkomt maar de kant waar de ribben naar wijzen is de goede kant.

Dan is de omgeving anders, we gaan de bergen in. Veel klimmen, groene weiden, bossen. Maar ook erg stil en rustig. We zijn vandaag 4 pelgrims tegengekomen, totaal misschien 15 mensen, 8 auto ' s, 4 tractors.  De weggetjes en paadjes zijn mooi, we wandelen heerlijk weg.

Ook  hebben we nu te maken met transfers. Omdat er niet zoveel pensionnetjes op de route zijn worden we op een afgesproken punt opgehaald en daar morgen weer teruggebracht om verder te lopen. We waren ruim een uur te vroeg klaar en zaten dus een uur te wachten en te rillen in een bushokje. Want ook het weer is anders. Het is kouder, het miezert de hele dag, dan wat harder dan wat zachter. Voor het eerst lopen we de hele dag met het vest aan en in het bushokje (waar nooit een bus komt)  doe ik voor het eerst deze reis mijn lange broek aan.

Het voelt ook anders, we zijn nu echt op weg naar Santiago, nog minder dan 175 km, we tellen af. We zijn nu echt "reizend naar die stad".

Zelfs het café is anders, de enige bar op de hele route. De herbergier is een man van weinig woorden, ook dat is anders dan de meeste Spanjaarden, want die ratelen maar door of je ze nu wel verstaat of niet. Maar waar anders een een groot tv scherm hangt, hangt nu een houten kottertje met daaronder een knopen bord ( touwtjes met allerlei soorten knopen  erin opgehangen op een plaat) . "Kiek nou es, un bord van ome Lub" zegt Laus. Midden in de bergen, visserij knopen.  De man serveert ons een heerlijke café con leche, geeft ons een mooie stempel in ons paspoort en bromt een vriendelijk bedoeld "bon camino" als we weggaan.

Ja, t' is anders, voelt anders maar wel mooi anders. We zouden ( zoals een Plintgedicht zegt) niet anders dan anders willen.

Routefeiten
Route: Ribadeo naar Villamartin grande ( 20 km), leuke bergroute
Markering: omgekeerd, maar vanaf het voetbalstadion in Ribadeo, goed.

1. Co:
    12 september 2012
    Hallo Ester .leuk ik wist niet dat je aan het wandelen was ,
    As Zaterdag Gaian we ok weer de uitdaging aan . Hgr en veel wandel plezier , Co.