Celibatair?

13 september 2012 - Mondoñedo, Spanje

Hoor de klokken weer 's luiden (Bim, bam), O, wat gaan ze weer tekeer (Bim, bam), 't Zijn de klokken van 't zuiden (Bim, bam). En van onze lieve heer (Bim, bam) (André van Duin)

We praten zachtjes en we durven elkaar nauwelijks aan te raken. We zijn net de poort van het klooster gepasseerd. Even heb ik nog naast me gekeken maar er hing geen prullenbak met mars-papiertjes. De broeder heet ons welkom. Traag bewegend, zachtjes pratend, handelt hij de formaliteiten af. Hij gaat ons voor door de kloostergangen. Alle pausen lachen ons toe vanaf de schilderijengalerij. Gelukkig kunnen de broeder en ik een 'petit peu de francais'. Dus kan hij mij vertellen waar de eetzaal is, hoe laat het ontbijt is en heel veel gangen later kan hij ons de kamer laten zien.

Waarschijnlijk heeft een commercieel ingestelde monnik een aantal jaren geleden bedacht dat, om het klooster te behouden, het handig is kamers te verhuren. En dat de winstmarge aanmerkelijk vergroot zou worden als er ook tweepersoonskamers verhuurd zouden worden. Dus waar ik half om half verwacht had dat wij gescheiden kamers, dan toch wel gescheiden bedden toegewezen zouden krijgen, zie ik in de kamer een bedje staan dat het celibatair leven welhaast onmogelijk maakt. Dat wordt weer passen en meten vanavond, gezien onze lengte en breedte. Bij het zien van zoveel onkuisheid durf ik het 'andere' wereldse woord ook uit te spreken. Laus loopt al een paar keer wifi, wifi te sissen achter mij. Dus kijk ik de waarde broeder verontschuldigend aan en vraag naar internet. De broeder lacht minzaam, nee zuster, zo laag zijn ze nog niet gezonken. Geen internet. Maar, en hij buigt zich iets voorover, tussen half vijf en half negen kan men gratis van internet gebruik maken bij de bibliotheek!

Er zijn van die instellingen waar je altijd van op aan kunt, waar ook ter wereld, je weet wat je krijgt. Of het nu het rode kruis is,  een dokter, een havenkantoor of een mac Donalds is. Maar ook een bibliotheek hoort in dat rijtje thuis. Voor elke monnik, elke ondergewaardeerde huisvrouw, elke werkloze of gepensioneerde man, ieder naar kennis smachtend kind, iedereen op zoek naar informatie, overal ter wereld kunnen ze terecht bij de plaatselijk bibliotheek. Ook in dit stadje, subsidieert de gemeente de plaatselijke medewerkster.

Tevens worden we, meer dan, hartelijk uitgenodigd om de gezongen gebeden vanavond bij te wonen. We hebben al even een blik in de kerk geworpen. Er zijn vier muurschilderingen die op zeer onthullende wijze, de kindermoord in Bethlehem verbeelden. Je zal er iedere week maar naast zitten. Op het plafond staat een middeleeuws geklede Deborah een pen door een hoofd te slaan. Ze houden hier schijnbaar van moordlustige taferelen. Achter in de kerk zien we echter en prachtig beeldje van San Rocha met zijn hondje. Het beest likt met een dikke tong de benen van de pelgrim af.

Vanavond mijn benen en voeten maar even laten masseren, maar meer niet! We slapen in een klooster!

Voor de feitenvolgers:

Route: Villamartin Grande naar Mondoneo,  20 km, veel geleidelijk klimwerk. Lekkere route

Hotel: Seminaire st. Catalina, sober, douche, geen wifi.

1. Ria woord:
    13 september 2012
    Heerlijk,iedere avond reis ik een beetje met jullie mee,geniet er van want het is zo weer over,goede reis en behouden thuiskomst .
  2. Marian:
    13 september 2012
    "Ontberen doet begeren" en genieten op afstand is het motto dus:-)
  3. Cees Koffeman:
    13 september 2012
    Deze route is puur genieten, echt een mooi stukje Spanje. Sterkte met de laatste kilometers. Tussen haakjes: op het plein bij de kathedraal in Santiago is een XXXXX hotel. Jullie moeten daar niet op een paar euro's kijken.
    Cees
  4. Jan rein bos:
    16 september 2012
    beste Lopers,

wanneer ik de verhalen lees en de bijbehorende foto's zie, dan denk ik bij mezelf, dat wil ik ook een keer doen.
    nu nog een moat vinden...

jan rein