Masterchefs

22 juli 2019 - St Newlyn East, Verenigd Koninkrijk

“Good food, good mood”

We kijken niet alle masterchef programma’s maar masterchef Australia is vaste prik. Samen met onze jongste zien we diverse beroemde masterchefs down under langskomen en volgen we de verrichtingen van de kandidaten.

En terwijl we vandaag mogen wandelen in en door de creatie van onze grote Masterchef genietend van prachtige zeegezichten, mooie wandelpaden, weilanden vol bloeiende bloemen, steile kliffen, prachtige brullende brandingen en geweldig wandelweer, komen we vandaag langs twee restaurants van echte (aardse) masterchefs. Gisteren hoorden we al over Rick Stein. Hij maakte het slaperige vissersdorpje Padstow beroemd door daar een restaurant te openen. Ondertussen is hij de grootste werkgever van Cornwall, bezit zeven (vis)restaurants en is hij elke dag wel ergens op TV te zien. De bookstore in Padstow verkoopt gesigneerde exemplaren van zijn vele kookboeken, de scones worden vervaardigd met real ‘Rick Stein’ doogh en de vissermannen klagen. Hun leugenbank bezet door toeristen en Rick koopt zijn vis groot in en dus niet bij de lokale afslag. Ondertussen verdient heel Padstow goud geld aan Rick.

Gisteren dus al een echte Rick Stein scone en vandaag gaan we eten in zijn fish and chips bar aan Fistral Beach in Newquay, het eindpunt van de route vandaag. Maar onderweg komen eerst langs Jamie Oliver’s restaurant Fifteen in Watergate Bay. Een beroemd, druk en groot surfstrand met dito restaurant. Helaas te laat voor lunch mogen we wel wat drinken aan de bar. Een mooi etablissement met redelijke prijzen.

Daarna langs de kust verder wandelend naar en door Newquay. De grootste stad aan de Noordkust van Cornwall. Er hangt een prettige surf-vibe in de kleine stad met maar liefst vijf grote stranden en een kleine haven. En terwijl wij ons tegoed doen aan grilled hake with chips, green been salad,  een curry en dit alles afgerond met een heerlijk dessert, zien we de surfers het strand opkomen. Het tij keert.  En masse gaan de boards het water in met de veelal mannelijke surfers op weg naar de branding waar de golven opgezweept worden tot grote hoogte. Staand op hun plank maken ze de meesterlijk mooie moves. Ondertussen settelen vrouw en kinderen zich op het strand of in de bar. In no time is het een gezellige drukte.

Wij  laten de vermoeide voeten nog even afkoelen in de zee en voelen de golven van de opkomende vloed het strand opkomen. Tegelijk met de vele kinderen op hun miniboards, die zich op de golven laten meevoeren. Ook de zon laat zich nog even zien aan het eind van deze prachtige dag. Moe, voldaan en meesterlijk verwend keren we terug naar onze B&B.