Marche gourmand anime

22 juli 2016 - Tour-de-Faure, Frankrijk

Aan het overheerlijke ontbijt met verse croissants, vers gebakken brood, zelfgemaakte jams, honing uit de streek, heerlijke zelfgemaakte hele dikke yoghurt en verse jus, worden we uitgenodigd om vanavond naar de marche gourmand te gaan.
Naast dat we ons hier in een ontzettend mooi en authentiek stuk Frankrijk bevinden doet deze streek ook op culinair gebied zijn naam eer aan. Vandaag rijgen we st Cirq Lapopie aan onze ketting van mooie Franse plaatsen. En het is weer een pareltje. Een authentiek plaatsje, geplakt op en tegen een rots aan de oever van de Lot. We wandelen door de eeuwenoude straatjes, heerlijk autovrij. En het valt me op dat hoewel het hier bomvol toeristen loopt en ieder huis bijna is omgetoverd tot restaurant of kunstatelier , je hier bijna geen fastfood te koop aangeboden ziet worden. Ieder restaurant maakt sier met een eigen foie gras of cassoulet, gerookte eendenborst is hier populairder dan ham en al bestel je maar een plate ( assiette) , dan is het bord prachtig opgemaakt. Friet is ook not done, ik heb de meest heerlijke aardappelvariaties al geproefd.
Na een heerlijke lunch, fietsen we nog een aantal uur in de omgeving ondermeer langs een jaagpad dat in de rotsen is uitgehakt. Daar konden de paarden langs die de trekschuiten trokken. Als er een boot langsvaart kijk ik toch even of ik Remy zie met zijn grote bruine kijkers.
'S avonds dus naar de marche gourmand. Het marktplein van het kleine plaatsje Tour de Faure staat vol kraampjes die regionale gerechten klaarmaken en verkopen. De bezoekers kopen een gerecht en eten dat gezamenlijk aan lange tafels op. Helaas begint het te regenen. Het plaatselijke culturele centrum van minimaal 80 jaar oud is daarom opengesteld. Het loodsvormige gebouwtje met aan het ene uiteinde een deur en aan het andere uiteinde een groot wit doek en een podium, is vol gezet met tafels. Zelfs op het podium is een lange tafel geplaatst. De plaatselijke chansonnier zingt liedjes als 'het dorp' en ' het is weer voorbij die mooie zomer' maar dan in het veel romantischer klinkende Frans. En het eten is wederom heerlijk. Plus de beker rosé slechts een euro. Samen met de dorpsbewoners en de toeristen eten we de borden leeg en beleven we een genoegelijk avond.
Terug lopend naar ons verblijf bedachten we dat Urk eigenlijk ook 1x per jaar marche gourmand heeft. Op urkerdag maken ook wij onze plaatselijke specialiteiten buiten klaar en eten we deze gezamenlijk, Leuster zingt onze chansons en de spêtjes zijn dan ook rijkelijk verkrijgbaar. Marche gourmand op zijn Urkers.