Kedeng, kedek, kedekkedeng

10 augustus 2012 - Irun, Spanje

"Kilometers spoor trekken onder mij door. Ik ben op weg naar jou, want ik ben weg van jou". (Guus Meeuwis)

We zijn nog aan het uitpuffen. Na vanmorgen door onze drie kinderen te zijn uitgezwaaid in Lelystad zijn we via Amsterdam naar Parijs gegaan. In Parijs met de metro naar een ander station gereden en toen na de lunch op het perron gewacht op de trein naar Irun. Daar zie je pas 10 minuten voor vertrek welk perron de trein vertrekt. Wij moeten naar perron 9 treinstel 10.

Met de zware rugzakken losjes over de schouder geslagen en de dagrugzak op de buik zoeken we het bewuste treinstel op. Treinstel 1, 2,3, maar bij 9 houdt de mathematische logica op! 9, 15, 16.  Ik zie een diep gefronst gezicht met grote ogen zich naar mij omdraaien. " Ut lopt op!"  We gaan maar terug naar het begin van de trein. Daar staat een vrouwtje een reiziger rustig uit te leggen wat de bedoeling is. Na geduldig wachten, weliswaar met mijn voet tikkend op het perron, geef ik haar mijn kaartje. "Au fond, au fond!" zegt ze. Ik had al een vermoeden en haar expressieve armgebaren bevestigen dit. "Nor vuren" roep ik. We beginnen, bepakt en bezakt, wat sneller te lopen. Bij het laatste treinstel aangekomen, nummer 21, zien we we  alleen nog maar een locomotief , geen treinstel 10. Maar wel een mannetje. Ook hem geef ik mijn kaartje. " au fond, au fond, et vite! " , roept hij.  Er blijkt nog een trein voor te zitten!  In Nederland heb ik nog nooit zulke lange treinen gezien.

Ondertussen rennend, met de zware rugzak losjes over de schouder en de kleine rugzak voor de buik, zien we de mathematische logica weer terugkomen. Treinstel 1, 2 enz, enz de allerlaatste, helemaal au fond, is nummer 10. Buiten adem stappen we in, direct sluiten de deuren achter ons. Ik plof neer naast een nette jongen met een hippe bril. Vrijwel direct begint hij een broodje tonijn met knoflookmayonaise te verorberen. 'Quelle odeur! Mais c' est ca!' Eindelijk is het dan zover. We zijn op weg naar Irun. En dan beginnen we aan onze WEG, de Camino Norte; de weg waar we weg van zijn.

Routefeiten:
Route; op het half uur lopen naar het hotel toe na, makkelijke treinroute
Hotel: Aitana, één ster, smal bed, wel netjes
Weer: zonnig en warm 31 graden om 20.00 uur

1. C Fruytier:
    11 augustus 2012
    Wij lijken ook op net op het nippertje ,maar het avontuur is begonnen ,succes en Zijn zegen toegewenst
  2. Betty Hoekstra:
    Laus en Esther
    Een fijne tijd toegewenst. Mooi stukje in het Urkerland en ik vind het heeeeel wat dat jullie dit doen. Maar ook wel erg leuk.
    Loop ze!!!
    Jan Fokke en Betty
  3. Ester Barends:
    11 augustus 2012
    Heel veel succes en doorzettingsvermogen toegewenst bij de tocht.
    Ik hoop dat wat jullie ervan verwacht bewaarheid mag worden.
    gr. Es
  4. Nettie:
    11 augustus 2012
    De kop is eraf, nu de rest, veel succes!