Imagine

11 augustus 2012 - San Sebastián, Spanje

"Imagine there're no countries, it isn't hard to do. Nothing to kill of die for, and no religion too. Imagine all the people living live in peace." (John Lennon)

"Waor binnen we nou belaand? Ut likt wel een mix van Amish en de Hippies!" We wanen ons in een commune. We worden vriendelijk ontvangen, toegelachen en we mogen lekker gaan zitten op een bankje onder de bomen. Dichterbij komend zien we een vrolijk geel huis, een mooie tuin met bomen en worden we verwelkomd door een aantal mensen in wijde harem broeken en met,  in natuurlijke kleuren geverfde, wijde t-shirts aan. Ze hebben lange haren in een simpele paardenstaart. Ze zijn bezig met een ingewikkeld borduurwerk. Eén van de jongeren komt naar ons toe en zegt dat ze drinken gaat halen. Als ik achter haar aanloop om te bestellen, kan dat niet. Maar ik kan wel een stempel krijgen in ons pelgrimspaspoort. De eerste! Dan mag ik weer gaan zitten.

Even later komt de jonge dame terug met twee grote glazen natuurlijke ranja. No sugar, honing zit erin. Heerlijk! Ook brengt ze een grote kan water. Betalen? Nee! Het is een gift aan pelgrims. We laten het ons goed smaken.

Even verder op liggen de gasten van deze herberg lekker te relaxen in de tuin. De hele sfeer ademt "peace man" .

Nog weer later komen twee Israëlische en een Belgische pelgrim de tuin instappen. Dat brengt het totaal op ongeveer 20 personen afkomstig uit zes verschillende landen. "Imagine there are no countries".

De Belg hebben we ondertussen al oneerbiedig "Urbanus"  genoemd. Hij lijkt erop, net zo'n baardje en toen we eerder op de dag al kennismaakten sprak hij Nederlands met een grappig accent. Hij loopt ieder jaar een stuk van de route, is in België begonnen en nu dus hier. Het Israëlische meisje zat onderweg helemaal stuk, ze kon niet meer!  Wij waren ook buiten adem maar konden op de laatste berg, vlak voor de herberg, net iets sneller naar boven.

Onze gastheren leven op als ze het land van herkomst van het stel horen. Zelf hebben ze ook joods bloed. Ze hebben hun herberg daarom 'de 12 stammen' genoemd.  Als ze horen dat de gasten willen blijven logeren volgt er een heel verhaal over de missie en de visie van deze bijzondere herberg. Wij volgen het verhaal op een afstand. Het gesprek verloopt in een vriendelijke sfeer, onder het genot van een glaasje ranja op een bankje in de schaduw.

Plotseling hoor ik de gastheer nadrukkelijk zeggen: "No, not the religion! Only the faith of Abraham!"

Later als we weer op weg zijn, lopen we, gesterkt en bijgekomen, de laatste vijf kilometer naar San Sebastian. We praten na over de ontmoetingen, wat er gezegd werd, de sfeer. Hoe zou dat zijn? (op Urk).  Geen religie, enkel geloof. Imagine, no religion, only faith!

Peace man!

Routefeiten
Route: 30 km, prachtige uitzichten, leuke 'of f the road' paden, veel klim en daal werk. Je loopt vaak beschut door bomen.
Markering: bijzonder goed vanaf het station in Irun.
Hotel: Parma, prima bad, douche, airco, wifi en ZEEZICHT. Netjes en schoon.
Weer: ongeveer 30 graden.
Bijzonderheden: muziek festival in San Sebastian. Veel optredens, erg gezellig!

1. Nettie:
    12 augustus 2012
    Wij zijn ooit in Mundaka op vakantie geweest, ligt wat verderop. Misschien komen jullie daar ook langs? Prachtige kust daar! Geniet ook van de heerlijke Baskische tapas, de Pinxtos; heerlijk. Succes met de volgende etappes.
  2. Marian:
    12 augustus 2012
    Leuk stukje om te lezen en ook stof tot nadenken op deze mooie zondag. "Door het geloof alleen" is het toch? Wellicht hebben jullie even een weerspiegeling ervaren van de ware christelijke houding;geloof,eenvoud,liefde, en de daarbij horende gastvrijheid.Daar moeten we op Urk nog meer naar streven!
    Een goede zondag met veel wandelplezier toegewenst!
  3. Marret:
    12 augustus 2012
    leuk om te lezen Esther, en als je weer terug bent in Nederland kom je die hippiecommune van ons in Haarlem maar 's bekijken :)
  4. C Fruytier:
    13 augustus 2012
    Wat een ervaringen en wat een lees plezier voor ons .xxx en groetjes
  5. Maria Romkes:
    13 augustus 2012
    Wat bijzonder om mee te maken allemaal.
    Ik wens jullie een hele fijne reis toe met mooie herinneringen voor later . . .

Groetjes,
    de overbuurvrouw :)
  6. Jannie Snoek:
    13 augustus 2012
    Hallo Laus en Esther, leuk verslag zo aan het begin van jullie trip. Veel plezier en ik hoop dat jullie nog veel avonturen mee maken zodat er regelmatig een leuk stukje geschreven kan worden. Groetjes en loop ze!
  7. Herman en Aafke Stam:
    14 augustus 2012
    Hoi Laus en Esther
    wat bijzonder dat jullie dit mogen en kunnen ervaren ,en wat leuk om zo mee te lezen , wij vinden jullie echt KANJERS!!