Horreo (graanschuur)

6 september 2012 - Cudillero, Spanje

Now walking back down this mountain with the strength of a turning tide. The wind so soft at my skin, the sun so hot upon my side. Looking out at this happiness  ……….
Keep your head up, keep your heart strong, Keep your mind set, keep your hair long, Keep your head up, keep your heart strong, Keep your mind set in your ways. Keep your heart strong (Ben Howard)

We komen ze al dagen tegen. Houten graanschuren geplaatst op gladde hoge stenen. Opslagplaatsen voor landbouwproducten. Door de gladde stenen krijgt ongedierte en vocht geen kans om de producten aan te tasten. Helaas helpt het niet tegen dieven.

Jozef bouwde ook graanschuren in Egypte tijdens de zeven vette jaren. En wij mogen tijdens onze zeven vette vakantieweken ook onze graanschuren vullen. En vandaag vullen we ze met 30, weliswaar pittige maar mooie wandelkilometers. Na een uurtje wandelen zien we voor het eerst de zee weer en de rest van de route, lopen we weer langzaam richting kust. Prachtige paadjes, panorama's. Ook het weer is mooi en met 26 graden en een zonnetje zelfs warm te noemen. Het licht wordt lichter en de zeebries waait in en om onze hoofden. Laus loopt als een kieviet voorop en af en toe draait hij zich met een grote grijns naar mij om; “wat lopen we lekker he?". Als vanzelf beginnen we te fluiten of te neuriën. Uit mijn persoonlijke graanschuur, komen oude psalmen en liederen als vanzelf naar boven. En "wie heeft lust den Heer te vrezen (en wat er verder volgt)” bepaalt het marstempo waarmee ik de Ria oversteek. Zo naderen we het dorpje Cudillero. De in pasteltinten geverfde hoge huizen met vele balkonnetjes, liggen in een smalle baai tegen de rotsen geplakt. Ook ons pension, is weer van historische schoonheid. Weer genoeg zegeningen om op te slaan in onze graanschuren. En niet alleen op te slaan voor later (dat zou dwaas zijn), nee ook nu plukken we de dag en genieten met volle teugen.

Natuurlijk vullen we in ons leven niet alleen onze eigen schuren, ook dat zou dwaas zijn. We vullen ook die van familie, vrienden, mensen uit onze werkomgeving enzovoort. En in ons geval hebben we ook de drie graanschuren van onze kinderen van een basisvoorraad mogen voorzien. Materieel maar vooral ook immaterieel met normen, waarden en mindsets. We hopen dat ze er mee uit de voeten kunnen. Gisteren stuurde AW ons het lied van Ben Howard om ons te motiveren om vooral door te gaan, ontroerend. Daarin zie je ook de immateriële waarden weer terug.
Deze week zijn ze alle drie met een nieuwe stap begonnen. En een nieuwe opleiding of stage is best spannend en vraagt veel van ze. Coachen op afstand blijft lastig ondanks de vele internetmogelijkheden. Ze moeten het voor het grootste gedeelte nu zelf en in het weekend samen oplossen. Voor zover wij uit de (ik vermoed gefilterde) informatie begrepen hebben, gaat het ze goed af. Ieder naar hun mogelijkheden en op hun eigen manier, houden ze zich staande. Gelukkig hebben ze veel vrienden, familie en anderen om zich heen waar ze een beroep op kunnen doen. Dat geeft ons een gerust gevoel. Maar tot nog toe gaat het prima en we zijn 'groos' op onze drie kanjers! En deze trots bewaren we ook in onze graanschuren.

Routefeiten:
Route: Avilles- Cudillero 30 km, veel pittige steile klimmetjes, mooie route.
Markering; bij Avilles na het oude centrum waren we even de pijlen kwijt, maar verder weer uitermate goed te volgen.
Hotel: La Casonade de Pio. Goed pension, twee bedden, stijlvol ingericht, goede wifi.

1. Ingrid:
    6 september 2012
    en de boer hij ploegde(zaaide en oogstte) voort en vulde vele graanschuren. Xx I
  2. Christine van loosen:
    6 september 2012
    Wij zijn ook trots op jullie hoor ;)
    Liefs