Cool me down

5 september 2012 - Avilés, Spanje

"You wanna go away, feel the sun on your back. Forget the race,  just get off the track, well that' s allright" (Venice)

Daar wekt de ingestelde nieuwe wekker ons mee, deze morgen. Even hebben we in dubio gestaan of we een extra vrije dag zouden nemen en met de trein naar Avilles zouden gaan. Maar Laus hakt de knoop door met zijn wijze logica. "Laten we maar gaan lopen, je kan de zaak het beste achter je laten door het achter te laten". Letterlijk afstand nemen, stapje voor stapje. En dus in plaats van 30 minuten treinen gaan we zes uur lopen.

We doen de schoenen weer aan, trekken de veters vast, hangen de rugtassen weer over de schouders en gaan op pad. Gesteund ook door vele lieve reacties, op de blog, twitter en een bemoedigende mail van mijn lieve zus Marjan. Net als Dan Brown in Parijs de Pyramide tekens volgde, volgen wij de koperen Jacobsschelpen de stad uit. Op een stuk hoogvlakte na is de route niet spectaculair en zelfs saai. We maken kennis met de staal, cider en zoutindustrie. We lopen meer dan tien kilometer op de vluchtstrook of stoep naast een drukke verkeersweg. Maar toch werkt het louterend, het hoofd wordt leger, rustiger, er is "cool comming down".

Aangekomen in Avilles blijkt deze stad, het centrum,  veel beter geconserveerd en gerestaureerd te zijn dan Gijon. Prachtige oude gerenoveerde panden, mooie pleinen, een prachtig knus, historisch centrum. Ook ons pensionnetje, midden in het centrum voldoet aan deze beschrijving. Een wand van onze kamer is middeleeuws metselwerk, de rest stijlvol hierop aangepast.
En zo pakken we het ritme weer op, het wandelwasje hangt alweer te wapperen.  Luisterend naar het advies dat we gisteravond ‘toevallig’ in het boekje ‘onderweg’ ( ds v.d. Veer, blz 50) lazen. "Blijf wandelen, stop niet. Geef niet op. Israël ontdekte Elim (oase) toen ze hun reis na Mara (bitterwater) voortzetten". Het simpele ritme van de voetstappen, het er alleen maar zijn, het enige wat telt is aankomen op de volgende bestemming. We ervaren beiden het therapeutisch effect ervan.  Op weg naar ‘Elim’ worden we weer kalm. "Cool you down, cool me down. It’ s allright”.

Routefeiten:
Route Gijon- Avilles, 25 km, veel industrie en asfalt, 10 km leuk.
Markering: goed alleen bij de aansluiting op de AS 19, wat verwarrend, vrachtwagenchauffeurs floten ons naar de goede weg.
Hotel: Don Pedro: goed en knus. Breed bed, douche, slechte wifi. Prachtig verbouwd herenhuis.

1. Margret:
    5 september 2012
    Gelukkig kunnen ze je schoenen niet makkelijk jatten. Dat zou pas echt een serieus probleem zijn...
    Het zijn maar spullen en het meeste is met geld weer goed te maken ( relativerende uitspraak van mijn moeder) De knip van je vader, dat is jammer.
    Jullie hebben vandaag gewoon weer gelopen; jullie reis gaat verder. Geniet vanavond van jullie mooie onderkomen. Je beschrijft ze zo aantrekkelijk dat ik erover denk om te gaan lopen voor de hotelletjes. (Dan neem ik ienze ook mee, da's wel zo gezellig in een sfeervol logement...)
  2. Jannie Snoek:
    5 september 2012
    Nou, gelukkig zijn jullie weer gaan lopen, een mens moet weer door he? Heel veel sterkte na deze vervelende ervaring! Al weer over de helft, dat gaat toch wel rap!
    Groetjes en hou ons op de hoogte!
  3. Ester Barends:
    5 september 2012
    Man, man ik zal je de reacties van m’n moe en tante maar besparen. Ze leven erg met jullie mee. Kom op gewoon weer verder, knap dat jullie op een positieve manier verder zijn gegaan. gr. Es
  4. Anne-Wil:
    5 september 2012
    Now walking back down this mountain, with the strength of a turning tide..
    the wind so soft at my skin, the sun so hot upon my side

Keep your head up, keep your heart strong
    Keep your mind set in your ways
    Keep your heart strong

Even een songtekstje van mij ook voor jullie ;)

Wanneer zijn jullie in santiago dan, de datum?

Hier alles prima! Moet morgen mensen onthalen op schiphol voor een event, dus kan ik alvast oefenen voor de 27e haha!
    xxxxxxxxxxxxxxxx
  5. Marret:
    5 september 2012
    Super om te lezen! Hoe krachtig een simpel advies (evt. aan jezelf) kan uitwerken - gewoon maar weer gaan lopen, laat het letterlijk achter je. Vrede en alle goeds!
  6. Patricia van Topo:
    6 september 2012
    Beste Laus en Esther,
    Blij te vernemen dat jullie weer "onderweg' zijn. Geniet van de dagen. Ik heb tot nu toe genoten van jullie verhalen. Ga morgen zelf op reis, een weekje camino Portugues lopen en daarna een paar dagen luieren.
    Groeten van Patricia (namens Topo-Aktief)