Een spetterende finale

31 juli 2016 - Rouen, Frankrijk

Een slang verschijnt op de grote verlichte cathedrale in Rouen, hij glijdt langzaam naar beneden, verdwijnt om daarna in de andere bovenhoek te verschijnen en plotseling zijn kop te tonen, met ratelende tong, vlak voor je. Even later verschijnen er vikingen op de muur van de kerk en lijkt het net of de kerk in brand staat. Vervolgens is de kerk 'ingekleurd' door kindertekeningen om daarna te veranderen in een vijver of bloementuin.
We zijn blij dat we een stukje hebben omgereden om dit schouwspel te kunnen zien in deze Normandische stad. Gelukkig hebben we na een lange autorit nog een paar uur om het mooie historische centrum met vakwerkhuizen te bekijken. Ook blijkt de stad een waardig besluit van ons 'kerkenpad' van de afgelopen weken. Want hier staat a de grootste kathedraal van Frankrijk plus nog 4 kleinere, maar toch nog flinke kerken. Allemaal ruimschoots versierd met duizenden beelden, waterspuwers en ornamenten in de stijl van de Notre Dame in Parijs en de Sagrada in Barcelona. Maar midden in de stad staat juist een heel moderne kerk in de vorm van een grote heksenhoed. Die staat op het plein waar Jeanne d'Arc op de brandstapel is vermoord. We zijn in haar geboorteplaats Orleans begonnen en eindigen onze rondreis hier.
Tegen een uur of tien lopen we richting het kerkplein. Daar verzamelen zich honderden mensen om ieder zomeravond naar een spectaculaire licht-en-geluidshow te kijken die wordt geprojecteerd op de kerk. Adembenemend, we zitten gezellig met elkaar op de straat, en kijken met open mond naar de voorstelling.
Een spetterende finale van een prachtige vakantie.
Ps: de laatste blog alweer. Bedankt en wie weet tot de volgende keer.

1. Co:
    31 juli 2016
    Hartelijk dank voor het mee mogen lezen , was weer een feestje
    Een goede reis terug ,en behouden thuiskomst