Stromen van r/zegen

27 september 2020 - Rome, Italië

Muziek: alles is gezegend: Typhoon. https://youtu.be/ylsMRAx-Two

Er vallen stromen van regen vandaag. Rome heeft in het afgelopen jaar nog niet zoveel regen te verwerken gehad. En de stad kan het ook niet verwerken. Straten staan blank, putten stromen over, verkeer veroorzaakt waterhozen. Slechts een enkele toerist die zich naar buiten waagt. Druipend nat komen we vanmorgen het Mac café binnen dat vlak bij het Vaticaan ligt. We settelen ons op tussen de wel tien verspreid zittende nonnen, die net als ons een goedkoop ontbijt en free WiFi als zegen beschouwen.

De kerkdienst bij de Friezen kerk zullen we niet snel vergeten en is bijzonder. Pater Tiemen Brouwer viert zijn 50 jarig jubileumfeest. In de 25 jaar die hij al in Rome is, heeft hij honderden pelgrims mogen begroeten. De laatste zeven maanden echter, was het stil. En juist nu op zijn feestdag mag hij ons begroeten. We worden naar voren geroepen, krijgen applaus, en ter ere van zijn feestje is er zelfs champagne na de dienst. De dienst zelf is mooi, liturgisch, en geheel in het Nederlands. Een warme deken. We krijgen de zegen mee en zingen, achter ons mondmasker, mijn schild en de betrouwen, als uitsmijter.

"Laat mij mijn zegeningen tellen, laat mij dankbaar zijn.  Laat mij ze nog eens tellen, daar is nog wat groeimarge.  't Hoeft niet beslissend te zijn op een kladblad. Het is in de kleine imperfecties dat het eeuwige licht schijnt".

Buiten gekomen zien we net de Paus het balkon opkomen en over een zee van paraplu's zijn oratorium uitspreken.

In het kader van 'we zijn er nu toch' willen we sowieso op zoek naar de Trevi fontein. Als twee verzopen katers, staan we naar het vallende water te kijken in de stromende regen.
We geven er de brui aan en zoeken een metrostation om ons weer naar de camping te brengen. Om Rome echt goed te kunnen bekijken zullen we nog een keer terug moeten komen. En bij een warme cappuccino bij de bar, volgt het reflectie rondje.

Soms hadden we het gevoel dat het niet mocht deze keer. Of de duivel ermee speelde. Op een bepaald moment dat ik 'het even had gehad' poste onze zoon: Alles is gezegend, ik weet alleen niet hoe", van Typhoon. Ik luisterde het en het was net wat ik nodig had.

"Alles is gezegend.  Zelfs als ik kijk naar wat ik mis, alles is gezegend, zolang we gewicht geven aan licht".

In ieder geval hebben we weer een mooie gezamenlijke herinnering en verhalen die we nog veel zullen herhalen. Weten we weer dat we gezegend zijn met gezin, familie, vrienden collega's en kennissen om ons heen, die meelezen en meeleven. En dat is veel zo niet alles waard. En we zijn erachter dat kustroutes ons meer liggen dan landroutes. Dat bagage vervoer een must is en dat alles boven de 25km te veel voor mij is. Maar we hebben dan toch maar weer een doel bereikt en hebben toch maar weer de kans gekregen om ruim drie weken onze horizon te verbreden.

"Zoom uit,  denk na, ben je nog tevreden?  Alles wat ik wil ligt op anderhalve meter. Maar ik zie de toekomst veel breder"

Is de Via Fracigene aan te bevelen? Ja met de fiets en met een fiat 500 met open dak. Beide routes staan prima aangegeven. En de lange saaie stukken duren dan minder lang. De stadjes die op de route liggen zijn alle het bezichtigen waard, het landschap is prachtig, het eten verrukkelijk en het weer meestal heerlijk warm.
Om te lopen, tja. Volgens ons zijn er mooiere, avontuurlijkere, routes met meer afwisseling. Maar daarover misschien een volgende keer. Als we weer eens op pad gaan.

"Soms zijn er nachten dat ik denk; man wat heeft het nou voor zin.
Maar de ochtenden zijn blind en vergevingsgezind.
Dus ik blijf het rondje lopen, tot ik weet waar het begint".
Alles is gezegend!"

Voor nu iedereen bedankt voor het meelezen en meeleven. Adieu!

1. Grietje ras:
    27 september 2020
    petje af jullie hebben het toch maar gedaan
  2. Marian:
    27 september 2020
    Prachtige afsluiting op deze zondag. Be blessed lieve vrienden....
  3. Annemieke:
    27 september 2020
    Mooie laatste blog! Misschien nog een keer methodisch reflecteren op jullie tocht 😉 Goede reis terug en tot binnenkort!
  4. Janneke Fruijtier:
    27 september 2020
    Toch als echte Urker de kust maar opzoeken.trots op jullie.mooie herrinering,mooie verhalen.wel thuis,op naar weer een hoogte punt een zegening van een nieuw kleinkind.dikke poes.💋💋💋
  5. Margret:
    27 september 2020
    Mooi laatste verslag! De tip van de route op de fiets is om te onthouden.
    En ik ben het met jullie eens: er gaat niets boven coastal walking.
    Voor nu: Kilometers en herinneringen gemaakt.
    Goede reis naar jullie huis!
    Misschien is het allermooiste van reizen wel te weten dat je uiteindelijk weer daar naartoe gaat waar het Thuis is.
  6. Jacqueline:
    27 september 2020
    Prachtige wandeling om op terug te kijken. En weer mooie nieuwe dingen in de toekomst
  7. Annemieke Vis:
    27 september 2020
    Wauw, met veel plezier jullie avonturen gelezen! Lekker op naar huis!
  8. Marijke Korf:
    27 september 2020
    Genoten van de reisverslagen.
    Maar niet echt jaloers geworden op de gelopen route.
    Nog ff lkkr uitrusten en wel thuis.
  9. Nettie:
    28 september 2020
    Jammer dat Rome jullie zo ontving. Die stad is zó mooi! Maar wel in de zon. Leuk om zo met jullie weer mee te reizen.
  10. Jan van Loosen:
    29 september 2020
    Had ik al gezegd dat ik trots op jullie ben? In ieder geval een goede reis terug gewenst vandaag.