Morgenstond

10 september 2020 - San Gimignano, Italië

Muziek: Morning has broken: Cat Stevens. https://youtu.be/uZAsfB1Np-8

Vanmorgen stond ik al vroeg, buiten op het terras naast de B & B mijn stijve ledematen op te rekken met Tai Chi oefeningen. De zon verschijnt net boven de heuvel toppen en probeert door de nevelige horizon door te breken. Ik kijk uit over de Toscaanse heuvels en zie in de verte de torens van de dorpjes en stadjes verschijnen. Om mij heen gebouwen van middeleeuwse origine, de samen het hart vormen van Gambassi Terme. De klok met het beeld van mannetje dat er op zit, slaat zeven uur. De Nederlandse pelgrim is dan al meer dan een uur geleden vertrokken en het Italiaanse pelgrimsstel, was ons net voor. Er kan/mag maar één stel ontbijten i.v.m de social distancing. Daarom doe ik eerst maar even oefeningen en pak ik onze was van de waslijn. Het belooft weer een mooie, warme dag te worden. Als het stel vertrekt, eten wij een gedeelte van het ontbijt en lering trekkend uit gisteren, pakken we een gedeelte in voor onderweg (lijkt wel reflecterend leren ;). Extra water mee en vroeg op pad. Om elf uur kunnen we thuisfront melden dat we al op de helft van de twintig kilometer zitten. Na een qua omgeving weer prachtige route zitten we dan  bij de grot waar de “stomme” arme Bartholeme Ghisne, een Maria ontmoeting heeft gehad en daarna kon praten en de voorraadkast vol vond met meel, wijn en olie. Toen men de plaats waar het wonder was geschied ontruimde vonden ze de resten van een kerk en het beroemde schilderij van de zogende Maria met kind ( met blote borst).  Vervolgens verrees er weer een kerk, die de Duitsers bombardeerden, maar waar naar oud model in 49 weer een nieuwe is gebouwd. En nu komen er busladingen, Duitsers, Fransen, Italianen enzovoort, de grot bezoeken en het schilderij bekijken. Voor de sjeu, lopen sommigen ook een kilometer of tien, in vol ornaat om daarna weer op de bus te stappen in San Gimignano, het stadje met de vele torens.

We kijken onze ogen uit, wat een volk! In het stadje zelf, zeven kilometer verder op, wemelt het van de toeristen waaronder heel veel Nederlanders. Spontaan zet ik uit mijzelf het masker al op, met al die drukte. Het is ook wel een prachtig oud stadje en het bezoeken waard. Wij halen een stempel bij de kerk en een mega ijsje bij één van de vele Gelateria’s en lopen dan door naar St. Lucia waar de camping is. Een halve Mobil home is omgebouwd tot slaapkamer met douche. En zo staan er zes omgebouwde sta caravans in Pilgrims Village. En daar zien we een groot deel van onze pelgrimsvrienden binnendruppelen, waaronder de vier studenten. Eindelijk kunnen we onze belofte inlossen. Vanavond een bier op het terras!

Door de bomen heen zien we zittend voor de ‘kamer’, de torens van San Gimignano. Het vroege starten en de afstand van 20 km bevallen, om drie uur zitten we al met de beentjes omhoog. Vanavond maar bijtijds naar bed. De morgenstond heeft.......