Monnik met ZDV

18 juli 2016 - Espalion, Frankrijk

Iedereen die mij een beetje kent of samen gewerkt heeft met mij, weet wat ZDV is. Ik schrijf het altijd onder een boodschappenbriefje, soms bij een nagekeken werkstuk en soms roep ik het uit; een beetje ZDV alsjeblieft. ZDV staat voor Zelf Denkend Vermogen. Als iemand het tentoonspreidt weet ik dat te waarderen, ook als het verkeerd uitpakt. Daar leer je van.
Vandaag beperken we ons tot de 'variante faciele' van de gr65 tussen Espalion en Combe d'olt. Niet te lang en niet te moeilijk ook vanwege het hele warme weer. Beide plaatsen behoren tot de tien mooiste dorpen van Frankrijk, volgens de Fransen zelf dan. Ik kan dat niet beoordelen, ik heb niet alle dorpen gezien. Maar het zijn mooie klassieke Franse dorpen met bouwwerken uit de elfde eeuw.
Zo komen we vandaag langs een Eglise Perse. Een kerk uit die tijd. Mooi sober. De plafondschilderingen zijn wel fel gekleurd maar zonder afbeeldingen. Hier en daar een klein beeldje, waarschijnlijk later toegevoegd. Ik kan ook de moderne variant van het altaarkruis erg waarderen ( kunstenaar Bertrant) Maar het meest bijzondere was nog de gebeeldhouwde voorstelling in het voorportaal uit de elfde eeuw. Dat is meer dan 1000 jaar geleden!
De jonge student geschiedenis vindt het leuk zijn Engels te oefenen en geeft ons uitgebreid uitleg over dit bijzondere voorportaal. Het gaat over de uitstorting van de heilige geest en een ziel die naar de hemel of de hel gaat. Het opvallende is nog, vertelt de jonge man, dat het bijzonder veel gelijkenis heeft met het portaal in de hele grote kathedrale in Conques. Alleen blijken de hemel en de hel omgewisseld te zijn, raar!
Het blijkt namelijk dat de toenmalige machthebber in dit gebied, behalve een groot kasteel voor hemzelf, ook de kathedrale in Conques liet bouwen. Tegelijkertijd beval hij, dat er in het hele gebied dezelfde type kerken gebouwd moesten worden. De monniken van de abdij van Conques hadden de taak om daarop toe te zien.
De monnik-uitvoerder in Espalion had een probleem. Naast de kerk moest ook een klooster komen en het stuk grond liet alleen toe dat het klooster aan de westkant aan de kerk kwam te zitten. En daar zit meestal de deur. Oost de kansel, daar komt de zon op. West de uitgang.
Oplossing: de deur aan de zuidkant.  De bewuste monnik bekeek het te beeldhouwen tafereel en besloot toen de hemel en hel om te laten wisselen. De hemel kwam daar waar de zon op komt en de hel verhuisde naar waar de zon ondergaat. De hemel als huis van licht. Kijk zo'n monnik waardeer ik nou! Dat is  een monnik met ZDV.

1. Ingrid:
    20 juli 2016
    Ik zou ZDV graag af en toe van je lenen