Zingen in de Zomer

28 juli 2016 - Moissac, Frankrijk

Het is woensdagavond, eind juli, we zitten in een grote kerk en er treedt een koor op. Kan niet mis zou je zeggen, zingen in de zomer. Dat klopt, maar dan wel in Moissac met 'the glory gospel singers'. We zingen mee met swing low sweet chariot, kumbaja, oh happy day enz. en krijgen de rillingen over de rug bij een sopraan uitvoering van amazing grace en een bariton die het 'God and God alone' door het gewelf laat schallen. En dit alles minimaal begeleid, vooral a capella gezongen en zonder microfoons. Zes klassiek geschoolde  donkere zangers en zangeressen. Ze mixen de gospels met enkele klassiekere stukken, die met deze akoestiek helemaal tot hun recht komen.
Nu heb ik eerlijk gezegd op Urk nog nooit de schoenen voor ZIZ aangetrokken, dat hoeft ook niet. Want als ik een kopje thee bij mijn vriendin Jannie doe rond die tijd, zit ik tweede rang.
Maar deze kans konden we niet laten lopen. We verblijven in Moissac om de laatste etappes van de gr65 te lopen en te fietsen. De Abay met het klooster zijn de trekpleisters van dit plaatsje. We verblijven in een Chambre d'hote waar een chinees/ frans stel de scepter zwaait. Prachtig op de berg, mooi goed gerestaureerd huis en volop gedecoreerd met Chinese spullen zonder dat het kitcherig wordt. Alles super schoon, heel gordend en het stel is erg aardig en spreekt heel veel talen. Ze hebben 20 jaar in Duitsland gewoond en daarna 10 jaar in Beijing en nu hebben ze dus dit huis in haar geboortedorp, omdat ze het wat rustiger aan willen doen.
Als we ronddwalen door het plaatsje Moissac zien we een aankondiging van het concert en besluiten we te gaan. We kunnen gospel wel waarderen. En het is een bijzondere ervaring. Een mix van het serene katholieke en het uitbundige black gospel met een zeer gemengd publiek waaronder nog al wat pelgrims uit allerlei landen. Een prachtige muzikale, religieuze mix. Samen zingen we in de zomer; "and grace will lead us home....". Amen!