La douce France

18 juli 2016 - Espalion, Frankrijk

Een goudkleurig spijlenbed met daarachter rood fluwelen behang met bloemmotief. Een zware donkerbruine mahonie garderobe kast waar je wel twee lijken in kwijt kunt, Een secretaire, een roodmarmeren schouw en daarnaast een oude uitgezakte fauteuil gecamoufleerd met een beige ribfluwelen grand foulard. En suite een badkamer met zwart witte tegeltjes, ouderwetse radiator en een antieke wastafel. Vanuit het smalle bed gezien links een paar serre deuren met ieder twaalf ruitjes met daarachter donkerbruine Louvre deuren tegen de zon en een frans balkon met twee bistro stoeltjes en een ijzeren balkonhek. En niet te vergeten zo'n oud geurtje. Dat is ons onderkomen voor de komende vier nachten. Romantisch, idyllisch maar gezien de tot 37 graden oplopende temperatuur en het gebrek aan iets van airco, ook een uitdaging. Vooral dat smalle tweepersoons bed.
We komen net terug van een heerlijk terras met live muziek. Ouderwetse chansons compleet met accordeon. Een 'piece de boucher' (stuk vlees van de slager) op ons bord met een roseetje ernaast.  Nagenietend van een reisdag door een bijzonder mooi stuk Frankrijk. 4 van de 10 plus beaux villages liggen op onze route en Espalion is er één van. Mooie oude kerken, een oude brug (pont vieux) een echt ouderwets marktplein met muziektent, draaimolen en mannen die jeu de boules spelen. De plaats ligt midden tussen de bergen aan de oevers van de Lot. En daar boven aan de helling, net onder de oude ruïne van het kasteel, ligt onze chambres d'hote met het goudkleurig smalle spijlenbed. Franser kunnen we het niet krijgen.

1. C Fruytier:
    18 juli 2016
    Eddie weer naar Engeland en ik reis thuis mee door Frankrijk, met zus en zwager