Regen, regen op je kop

25 oktober 2023 - Postel, België

Vessem naar Postel 24km

"Who'll stop the rain?" Clearance Clearwater Revivalhttps://spotify.link/VNVR5tcMbEb

"Pilgrim how's your journey?" Stuurt Laus in een berichtje. 'Zeiknat" app ik terug als ik net in een portiek een beetje droog kan staan om mijn route te checken. Forest Gump, heeft het over "all kinds of rain" daar moest ik aan denken vandaag. Het is geen moment droog geweest. Pijpenstelen, miezer, zeikerig, constante niet stoppen  watervloed. Het beroerde is dat al die prachtige gras- ,zand- of kiezelpaden die hoeveelheid water niet verwerken kunnen. Dus overal plassen, glibberige modder en oplettend manouvreren. En zelfs mijn goede wandelschoenen, begeven het en ik voel mijn voeten 'soppen'.

In mijn beperkte blikveld, onder de capuchon door, zie ik dat de omgeving weer prachtig is. Eerst weer langs de Beerze, later door het bos, dan de Cartierheide en tenslotte de Brabantse  Kempen.

Omdat mijn telefoon nat wordt weigert hij dienst en dus kan ik maar een beperkt aantal foto's nemen.  Ik zie dat het mooi is, bewonder de vele soorten paddestoelen langs mijn pad maar het voelt toch minder. De overheersende emotie is toch 'en wier deur, mit de kop erveur en deur wier' (Daniêl Lohues).

Ook de laatste wat saaie kilometers langs een kiezelfietspad naar Postel. Tussendoor passeer ik de Belgische grens. Dat doel voor 2023 is in ieder geval behaald. "En wier deur". Even later sta ik bij de abdij, niemand te zien. Er is een open infopunt met veel foto's maar geen stoelen, geen monniken, niemand.

Toch wel wat teleurgesteld zoek ik mijn B&B adres 'Postelsgroen' op voor vannacht. Als een verzopen kater, met echt geen droge draad meer aan mijn lijf, bel ik bij Paul en Margriet aan. "Ach meid...' doe al je natte kleren uit, die was en droog ik even. Ga lekker douchen. Paul maakt wat soep. Een heerlijk warm onthaal. Ze voorzien me van twee heerlijke mokken erwtensoep (met visserij) en wat boterhammen zodat ik er vanavond niet meer uit hoef naar een café voor een maaltijd. Een prachtige zolderkamer voor vannacht en morgen een lift naar het busstation. Dat is nog eens gastheer/ vrouwschap. Ben de regen al bijna weer vergeten.

1. Christine van loosen:
    25 oktober 2023
    Misschien moet je het maar zien als “healing rain” ☔️😘
  2. Ingrid:
    7 november 2023
    ‘Please stop the rain’. Gebetje niet verhoord. Komt vakee voor. Moedig voorwaarts🤦🏽‍♀️